Viser innlegg med etiketten gjærbakst. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten gjærbakst. Vis alle innlegg

søndag 28. mai 2017

Skolebrød



Skolebrød

Når du tusler forbi Bit, Baker Samson eller liknende steder lyser skolebrødene mot deg.  Og så tenker jeg, det hadde sannelig vært godt du. Men så tenker jeg meg om en gang til, og så lar jeg være likevel. I dag har jeg bakt noen som jeg ikke har latt være i fred, to store boller har forsvunnet ned i magen.

2 pakker Sermper mix
200 gram sukker
200 gram smør i biter
1 pakke tørrgjær
kardemomme
8 dl melk

La maskinen gå i en liten evighet. Klatt deigen ut i passelige bollestørrelser. Jevn med baksiden av en skje som du har dypper jevnlig i vann. Dypp fingeren din i vannet og lag sirkelbevegelser midt i bolla så du får plass til masse krem. La dem heve lenge og vel. Ha i vaniljekremen (nå kan det hende du må utvide hullet litt mer først). Stek på 250 grader i cirka 10 minutter.

søndag 1. januar 2017

Frokostrundstykker


1 pakke tørrgjær
1 ts salt
1 ss honning
1 pakke mix fra Semper
En dæsj gresskarkjerner
En dæsj sesamfrø
5 dl lunkent vann
1 dl melk

Rør alt godt rundt. La det svelle en liten stund. Ha det over i et smurt muffinsbrett og la dem heve. Stek i 15 minutter på 200 grader på varmluft midt i ovnen. Ta dem ut av formen, og stek dem med bunnen opp i 3-5 minutter til.

mandag 22. september 2014

Pitabrød

Disse ble ganske vellykkede. Noen av dem ble nære helt riktige. Kommer tilbake til de små forskjellene som var viktige for resultatet.

5,5 dl vann
50 gram gjær
1 ts sukker
2 pakker Semper mix
2 dl pofiber

Alt blandes sammen i en kjøkkenmaskin og får stå og hev litt. Deretter deler du deigen i emner som du klemmer/kjevler flate. Nå kommer du til første viktige del. Emnene må bli ganske flate, og kanskje litt tynnere i kantene enn på midten. La dem stå og heve langt om lenge og lengere enn langt. Det siste brettet ble mye finere enn det første.

Stek dem på 230 grader i 6-8 minutter.

lørdag 7. september 2013

Baguetter

3 dl sorghummel
3 dl brunt rismel
1 dl maizena
2 ts salt
1/2 dl fiberhusk
2 ss pofiber
2 ss fibrex
1 pk gjær
7 dl vann
1 egg
1/2 dl sirup
 
Bland alt sammen, og la det stå til heving i 30 minutter. Bak ut, rull i mel og legg dem i et baguettbrett (kjøpt på Clas Ohlson) til heving i 20 minutter. I mens lar du et stekebrett stå inne i stekeovnen mens den varmer seg opp til 250 grader. Snitt dem rett før du legger dem inn i ovnen. Stekes i ca 30 minutter, snu dem på slutten for å få få litt jevnere farge. Oppskriften er nesten identisk med oppskriften i Friendly bread.
 


fredag 10. mai 2013

Rundstykker ala bakefri


 
Skikkelige rundstykker, bakt nesten etter oppskriften på melpakken fra Bakefri. I stedenfor eggehviten, puttet jeg i hele egget. I tillegg hevet jeg først en halvtime, og så en halvtime til etter at jeg hadde formet rundstykkene. Melet kjøpte jeg på utengluten.no. Det lukter helt herlig.

fredag 29. mars 2013

Påskeboller

 
Sånn skulle bollene mine se ut når jeg var ferdig. Gjorde de det? Nei.Ble de gode? Ja.
 
Oppskriften og ideen har jeg hentet fra Holmen Crisp. Der er det mange gode og lekre oppskrifter.
 
Jeg doblet oppskriften, men oppdaget at jeg hadde ikke nok Gluten Substitute. Derfor brukte jeg bare en pakke, og reduserte melkemengden med en dl. Når jeg skulle trille ut deigen, la jeg litt Jyttemel på en asjett. Tok ut en stor skje med deig, la den i melet og rullet rundt, før jeg trillet den forsiktig i hånda mi. De var ikke ferdige etter ti minutter i min ovn, så jeg måtte steke dem i 15. 

torsdag 28. mars 2013

And- og ananaspizza

1 pk lantbrødmix, laget nesten som på pakka, men med 4 dl vann.
1 pk Villa Paradiso pizzasaus
1,5 andebryst, rest fra i går, skåret i skiver
1 boks ananas
Revet ost

Stek på 225 grader i 20-23 minutter midt i ovnen


 

onsdag 12. desember 2012

Lussekatter


Å forsøke seg på eksperimentering når det egentlig burde safes inn til morgendagens skoledag for frøken Glutenfri er vel ikke det lureste i verden. Dagens deig står og hever, og jeg er spent på hvordan det kommer til å gå. Den virket litt for fast, og da blir jo ofte glutenfritt steinhardt.

Det som er i bollen er:

650 gram semper mix
1 pk gjær
1 pk safran
100 gram sukker
1 ts xantangum
1 egg
2 ts kardemomme
4 dl melk

Alt dette eltes sammen med den myke k-kroken til Kenwoodmaskinen.

Deretter har jeg i kuber av:

100 gram smør

La maskinen gå ganske lenge. 

Nå står det et brett til varmheving, og et brett til kaldheving. Helt ferdig. Det ene skal jeg steke i kveld, det andre skal jeg steke i morgen tidlig.

Første brett kom ut av ovnen nå, de er litt rufsete å se på, men de smaker godt. Stekte dem på 200 grader midt i ovnen på varmluft i 9-12 minutter.

Nå er det andre brettet i ovnen. Lussekattene måtte stå på pelletsovnen for å bli litt mykere, men det ser ut til å være en glimrende løsning på problemet ferskest mulig gjærbakst.

(Glemte å si at de må pensles med egg før du setter dem inn i ovnen).

torsdag 13. september 2012

Boller


Endelig har jeg fått til gode boller. Oppskriften er inspirert av noen boller jeg så på facebook.
Ingredienser:
1 pk Semper mix
2 ss fiberhusk
1 pk gjær
1 egg
2 ss kardemomme
4 toppede skjeer med sukker
60 gram smør
5 dl melk
Bland alt i kjøkkenmaskinen, la den gå helt til den har blitt godt blandet. (Har du dårlig tid til hevinga, varmer du melka). La deigen stå og heve i en halv times tid. Sprøyt så ut små boller på stekebrettet og la den så stå og heve i 1-2 timer, . Stek på nest nederste rille i 10-12 minutter på 250 grader.

søndag 5. august 2012

Belgiske vafler igjen.



I går lagde jeg belgiske vafler etter denne oppskriften, men jeg hadde bare Jyttemel i skapet. For at deigen skulle bli sånn passelig løs, måtte jeg ha i litt mer melk. De ble spist med is og jordbær, og var som vanlig skikkelig gode.

mandag 30. juli 2012

Grilla pizza

DEIG

3 dl vann
450 g glutenfritt mel
2 ss fiberhusk
25 g gjær
0,5 ts salt
2 ss olje


Elt sammen alle ingrediensene og sett til heving i 2-3 timer. Kjevle ut til minipizzaer. Vi hadde omtrent tolv stykker. Vi har en pizzastein til grillen vår, og på den forstekte vi bunnene på den ene siden. Så tar vi og snur dem legger på fyll og steker dem ferdige på den andre siden. Husk å ha på lokket.


onsdag 18. juli 2012

Rosenbrød


En gang for ca. 8 år siden skulle jeg bake glutenfritt for første gang. Jeg bakte, kastet, bakte og kastet igjen. Så fikk jeg et oppskriftshefte fra NCF og et fra Semper. Endelig klarte jeg å bake noe som ikke var hardt som stein. Disse rundstykkene har jeg bakt mange ganger siden, og så lenge du bruker ferskgjær blir de gode. Oppskriften finner du her: Rosenbrød.

tirsdag 1. mai 2012

Bagels





Alle som har cøliaki bør dra på bakekurs i regi av NCF. Denne oppskriften fikk jeg på et kurs datteren min og jeg var på, og de er alldeles supre. Deigen skal settes til kaldhev i kjøleskapet i 10-12 timer.

6 dl vann
3ss fiberhusk
1 pk ferskgjær

La maskinene surre og gå i en 10 minutters tid, til fiberhusken har svellet og ligger der som en gelehinne på vannet.

Tilsett:

4 ss olje
4 ss lys sirup
4 ts salt
250 gram Jyttemel
1 kg Semper fin

I oppskriften står det at du skal tilsette  det meste av melet, men det glemte jeg i går og jeg heiv oppi alt sammen og lot maskinene gå til alt var godt blandet. Det gikk heldigvis fint, jeg måtte bare være litt forsiktig når jeg skulle bake dem ut, for nå var deigen såpass fast at det ikke var plass til noe særlig mer mel.

Dagen etter delte jeg deigen i 24 biter, trillet dem til boller, stakk fingeren inn i midten og snurret den som om den var en rockering. Hullet må være ganske stort. Nå skal de stå og hvile i 20-30 minutter. Kok opp vann og 4 ss sukker i en lav kjele, og legg i 3 og 3 bageler. La dem koke i 3-4 minutter, snu etter halvgått tid. Legg dem tilbake på bakeplata, strø med ønsket garnityr. Stekes midt i ovnen på 225 grader i 25 minutter.



lørdag 17. mars 2012

Vaniljeboller




I dag har jeg bakt små vaniljeboller. Deigen har jeg som vanlig laget ved å helle alle ingrediensene i kjøkkenmaskinen og latt den gå rundt lenge. Smøret kutter jeg i terninger og har i på slutten.


Ingredienser:
50 gram gjær
5 dl melk
1 egg
0,5 dl sukker
12 dl glutenfri melmiks

Fyll:
Vaniljekrem

Pønt:
Smeltet smør
Sukker

Deigen lages som jeg fortalte tidligere i teksten, deretter setter du den til heving en halvtimes tid. Legg masse mel på benken og slipp en tredjedel av deigen på benken. Legg masse mel oppå deigen også, og kjevl den ut til en tynn leiv. Ta en stor kopp, min var 10 cm i diameter, og trykk ut sirkler. Legg en klatt med vaniljekrem og klem sammen på undersiden. Sett dem til heving på et brett, de hever ikke mye, så du kan sette dem tett. Stekes i ca 10 minutter på 250 grader. Pensle dem med smeltet smør og dypp dem i sukker.



søndag 26. februar 2012

Pølsebrød

Å melde seg på bakekurs i regi av NCF er noe av det smarteste jeg har gjort etter at datteren vår fikk diagnosen cøliaki i 2004. En oppskrift som har fulgt meg neste fra starten er deres pølsebrødoppskrift. Jeg har lagt til ett egg, ellers er den helt identisk. Jeg bruker å lage noen hamburgerbrød også når jeg først er i gang. De blir luftige og gode, og ikke minst kan du velge lengden selv. Ferdigkjøpte pølsebrød er så korte at de knapt dekker en fjerdedel av pølsa.

Ingredienser:
1 pk ferskgjær
6 dl kald melk
1 egg
4 ss olje
2 ss fiberhusk
1/4 ts salt
1 ss sukker
500 gram glutenfritt mel

Pensle med egg, og strø på sesamfrø

Alt blandes sammen i en kjøkkenmaskin, hell den tykke røra i en sprøytepose (engangs funker fint), og sprøyt ut på bakepapiret. Runde sneglehus dersom det skal bli hamburgerbrød, og lange striper dersom du ønsker pølsebrød. Pensle dem med egg og strø med sesamfrø. La dem stå og heve i 1-2 timer, og stek ved 200 grader i 10-12 minutter

lørdag 18. februar 2012

Fastelavensboller

25 gram gjær, smuldret
75 gram smør, i terninger
2,5 dl melk
1 dl sukker
1 klype salt
1 ts kardemomme
1 egg
8 dl glutenfri melmiks
1 ts bakepulver

Alle ingrediensene helles i bakebollen, og så lar du bakemaskinen gå sin gang på egenhånd. La det heve en halvtimes tid. I muffinsbrettet vårt med papir i la jeg klatter av deigen, 10 stykker, og glattet ut toppen med en våt spiseskje. Deretter var det bare å la det heve en god stund. Hjemme hos oss er det ganske kjølig, så her tar det lang tid, andre steder kan det være raskt gjort. Så satte jeg dem inn i ovnen på 225 grader i 10-12 minutter. Ut av ovnen kom høye, enorme fastelavensboller. I morgen skal de pyntes med krem, kanskje en skive marsipan og en skje med syltetøy.

lørdag 15. oktober 2011

Liegevafler

Jeg laget vafler forrige måned, og var egentlig fornøyd med dem også. Men så spiste jeg vafler på Tusenfryd i høstferien og tenkte at akkurat sånn smakte det ikke. Herr Gluten er stadig vekk i Brussel, og forrige gang ba jeg ham kjøpe med belgisk perlesukker. Det viste seg å være noe helt annet enn norsk perlesukker. Svære klumper med sukker. På pakka fulgte det også en oppskrift på flamsk og frank, og ved hjelp av google translate tror jeg at jeg fant ut hva som skulle i deigen. Resultatet er lettere, sprøere og vesentlig bedre vafler. Stek og nyt.

375 gram fin kakemiks fra Toro
210 gram melk
50 gram gjær
1 ss vaniljesukker
2 egg

Bland disse ingrediensene og la det heve i 30 minutter.

200 gram smør i terninger
250 gram belgisk perlesukker

Bland inn i deigen og la den stå og hvile i 10 minutter. Stekes i et belgisk vaffelhjern.

onsdag 5. oktober 2011

Grove rundstykker?

I dag har jeg bakt med Fiberfin. Resultatet er de fineste grove rundstykkene jeg noen gang har sett.

Ingredienser:
300 gram Schär melmiks B
100 gram Fiberfin
0,5 pakke gjær
270 gram vann
1 egg

Bland alt i maskinen og la den gå til du får en jevn og fin deig. La den heve en god stund, kjør maskinen noen runder og finn fram en spiseskje og en asjett med vann. Ta opp en spiseskje med deig, rull den i vannet på asjetten og form den ved hjelp hånden og skjeen. Det var omtrent som å forme kjøttboller. Fordelen er at du kan ha ganske løs deig og du trenger ikke mel når du skal forme dem. Heves helt til de er dobbelt så store. Stekes på 200 grader, midt i ovnen i 15 minutter.

lørdag 3. september 2011

Liegevafler


I Brussel selger de deilige, varme, sprø og søte vafler. Det er snakk om HCHF, high carb og high fat. De ligner absolutt ikke på den varianten de selger på Rimi, som er seige og bleke. Noe av hemmeligheten er at du helt på slutten blander inn perlesukker som karamelliserer seg på utsiden. Norsk perlesukker er litt i løseste laget, så helt perfekt blir det ikke. Jeg håper herr gluten kjøper med seg et par pakker neste gang han pakker snippsekken og reiser til Brussel. Da skal det bli andre vafler. Men gode på smak det er de.

1 pakke ferskgjær
1,5 dl vann
3 ss sukker
2 klyper salt

Dette skal stå en stund for å få i gang gjærcellene. Jeg bruker sjelden varmt vann, det går fint (og fortere) å bruke kaldt vann.

450 gram smeltet smør
10 dl melmiks
6 egg

Bland inn disse ingrediensene i gjærblandingen. Nå kan du igjen nyte fordelen av å bake glutenfritt. La maskinen kjøre i vei, for seigt det blir det ikke. La dette stå og heve til det har doblet størrelsen.

Bland inn 5 dl perlesukker og la deigen stå i 15 minutter til. Stek vaflene i et Belgisk vaffelhjern. Denne porsjonen rekker til 19 vafler. Når du tar dem ut av vaffelhjernet er de fortsatt litt myke, men når de har hvilt litt på en rist blir de sprø og gode. Vel bekomme.



mandag 8. august 2011

Glutenfri pizza på grillen

For noen uker siden forsøkte vi å grille pizza på kulegrillen vår. Grillen har så stor diameter at vi fikk plass til den firkantede stenen fra Weber. Vi brukte pizzadeigen som jeg har laget tidligere, med mel fra Villa Paradiso. Jeg kjevlet ut deigen og la den mellom aluminiumsfolie. Det anbefaler jeg ikke. Etterhvert som jeg skulle legge dem på grillen måtte jeg kjempe mye for å få dem pent over på brettet som fulgte med stenen. Grillmetoden vi brukte er indirekte grilling, du legger brikketter i en sone og så griller du i en annen. Legg på lokket og la varmen gjøre sitt. Denne metoden gir et bedre resultat, og skal også være sunnere.

Vi forsøkte to framgangsmåter:
  1. Grille pizzabunnen først på den ene siden, for deretter ha på fyll og grille den ferdig.
  2. Grille pizzaen rå, med fyllet på med en gang.
Pizzaen ble litt sprøere med framgangsmåte 1, men den ble bra nok med framgangsmåte 2. Siden dette var slow-food, jeg ville ikke invitert til selskap med mange gjester, så tror jeg vi kommer til å velge framgangsmåte 2 ved en senere anledning.

En dag før vinteren, skal jeg forsøke å grille rundstykker på grillen.