Viser innlegg med etiketten frokost. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten frokost. Vis alle innlegg

søndag 22. januar 2017

Appelsinmarmelade


1 bitter appelsin
1 økologisk vanlig appelsin
0,5 dl vann, cirka
Alle kjernene samlet i en eller annen beholder

Skjær appelsinene i båter, jeg skar dem i seks. Skiv dem deretter. Neste gang skal jeg halvfryse dem, for å gjøre det lettere å skjære i jevne skiver. Vei dem, før du legger dem i en kjele sammen med alle de hittil nevnte ingredienser. Kok i 1,5 time.

Nå gjelder det at du husker hvor mye appelsinene veide, for du skal ha i halvparten så mye sukker som appelsiner.
Kok massen videre i 30 minutter, sjekk at det har fått syltetøykonsistens. Hell på glass.

Neste gang skal jeg lage større porsjon, men siden det var første gang, turte jeg ikke å lage mer.


søndag 1. januar 2017

Frokostrundstykker


1 pakke tørrgjær
1 ts salt
1 ss honning
1 pakke mix fra Semper
En dæsj gresskarkjerner
En dæsj sesamfrø
5 dl lunkent vann
1 dl melk

Rør alt godt rundt. La det svelle en liten stund. Ha det over i et smurt muffinsbrett og la dem heve. Stek i 15 minutter på 200 grader på varmluft midt i ovnen. Ta dem ut av formen, og stek dem med bunnen opp i 3-5 minutter til.

lørdag 13. august 2016

Banankake





På fruktfatet lå det to bananer. De lyste mot meg og "sa": Her må noe gjøres. Ok, tenkte jeg, skal jeg kaste dem, eller skal jeg slenge sammen en kake. Som tenkt, så gjort. Kaka ble slengt sammen.

Ingredienser:
  • 2 bananer
  • 100 gram smør
  • 100 gram sukker
  • 200 gram grov mix fra Semper
  • 25 gram hirsemel
  • 0,5 dl melk
  • 2 egg
  • 2 ts bakepulver


Bland alt sammen med en stavmikser. Bare kjør det jevnt. Full guff. Hell det i en bakepapirkledd brødform. Jeg tror forma mi  er 1 liter. Stekte den på 180 grader, litt nedenfor midten av ovnen på rist. Steketiden ble cirka 1 time og 15 minutter. Jeg måtte dekke den med aluminiumsfolie etter en time, for at den ikke skulle bli for mørk på toppen. Stikk en spiss gjenstand i kaka di og sjekk at det ikke henger igjen for mye deig på den når du drar den ut. Da er den ferdig.

  • Tips: Jeg tipper du kan bruke nesten hva som helst av mel. Jeg er heller ikke så kjempenøye når jeg baker, så detter det noen få gram mer med mel opp i bollen, satser jeg på at det går bra. Som regel gjør det det.

tirsdag 29. september 2015

Matmuffins

1,5 dl kakemiks
1 dl quinoamel
1 dl bokhvetemel
1,5 dl jyttemel
2 dl havregryn
1 ts fiberhusk
1 ts salt
1/2 ss paprikapulver
1 ts bakepulver
1 dl olivenolje
3 dl melk
2 egg
150 gram fetaost i biter
Så mange soltørkedetomater du har lyst på
150 gram oliven uten stein


Bland alt godt sammen og ha i muffinsformer. Brett er best synes jeg, bare husk å smøre forma, det husket ikke jeg. Stek  ved ca 200 grader i 15-20 minutter. Disse var gode dagen etter også.

søndag 5. oktober 2014

Gode, ganske grove scones

1 pakke lantbrødmiks
Skallet til en sitron
Safta til sitronen, fyll på med melk til 2 dl
1 dl yoghurt
1,5 ts bakepulver
100 gram smør
2 ss honning
2 ss hampfrø
1 dl mandelmel

Bland alt i mikseren til det blir jevnt.
Ha litt olje på hendene og form til boller som du klapper flate.
Stek på 200 grader midt i ovnen. Mine var ferdige etter litt over 20 minutter, men det kommer an på størrelsen.

lørdag 13. juli 2013

Nysentrifugert juice og havremuffins


Juice:
2 epler
2 appelsiner
4 gulrøtter
 
 
 
Havremuffins:
250 gram glutenfri havre, 3/4 kvernet til mel
50 gram sukker
2 ts bakepulver
250 gram melk
60 gram olje
2 egg
Litt salt
Noen kverndrag med vanilje

Bland alt sammen, hell i muffinsformer som står i et muffinsbrett og stek på 180 grader i ca 15 minutter midt i ovnen.

lørdag 6. juli 2013

Aprikosmarmelade

650 gram aprikoser, uten stein
600 gram sukker
Saften av en sitron

Legg aprikoshalvdelene, sukkeret og sitronsaften i en bolle. Sett den kaldt en dag for å få ut litt av væsken i aprikosene. Så heller du det i en litt vid kjele, og varmer det opp på svak varme. Kok det deretter på litt høyere temperatur i 20-30 minutter. Hell det på steriliserte glass.

fredag 10. mai 2013

Rundstykker ala bakefri


 
Skikkelige rundstykker, bakt nesten etter oppskriften på melpakken fra Bakefri. I stedenfor eggehviten, puttet jeg i hele egget. I tillegg hevet jeg først en halvtime, og så en halvtime til etter at jeg hadde formet rundstykkene. Melet kjøpte jeg på utengluten.no. Det lukter helt herlig.

søndag 9. september 2012

Havrekjeks versjon 2

Havrekjeks har jeg laget før, og planen var egentlig å lage de samme denne gangen. Siden det manglet litt her og litt der i kjøkkenskapet ble det ikke sånn, men disse smakte like godt så det gjorde ikke noe.

Ingredienser:
3 egg
90 gram sukker
90 gram lysebrunt sukker

Piskes til eggedosis

180 gram smeltet smør
250 gram Schar mix C
300 gram glutenfrie havregryn
60 gram bokvheteflak
3 ts bakepulver

Alt mikses sammen i bakebollen og settes til å svelle i ca 2 timer. Kjevl deigen og stikk ut sirkler med et glass. Sett stekebrettet inn i kjøleskapet slik at kjeksene blir helt kalde. Deretter steker du dem i 15-20 minutter på 175 grader. Følg med, for det kommer an på stekeovnen om det går raskt eller sakte. De er ferdige når de har fått litt brunfarge.

søndag 5. august 2012

Restematpai til frokost




Paiskallet, er ferdig butterdeig fra DS. Kjevle ut deigen og kle små minipaier, prikk bunnen og sett dem i fryseren. Stekes i 5-10 minutter ved 200 grader.

Fyll:
Ferdigstekte kantareller
Løk, hakket
Hvitløk, hakket
Purre, skiver
Tomater, delt i to
Ost, delt i kuber
Soltørkede tomater, delt i minibiter
Egg og fløte, vispet sammen

Legg det du måtte ha av rester i paiskallet og hell på egg og fløteblandingen. Stekes på 150 grader i ca 15-20 minutter. Kjenn på eggeblandingen, når den er stivnet er den ferdig.  Disse minipaiene er fine som turmat og skolemat.

tirsdag 1. mai 2012

Bagels





Alle som har cøliaki bør dra på bakekurs i regi av NCF. Denne oppskriften fikk jeg på et kurs datteren min og jeg var på, og de er alldeles supre. Deigen skal settes til kaldhev i kjøleskapet i 10-12 timer.

6 dl vann
3ss fiberhusk
1 pk ferskgjær

La maskinene surre og gå i en 10 minutters tid, til fiberhusken har svellet og ligger der som en gelehinne på vannet.

Tilsett:

4 ss olje
4 ss lys sirup
4 ts salt
250 gram Jyttemel
1 kg Semper fin

I oppskriften står det at du skal tilsette  det meste av melet, men det glemte jeg i går og jeg heiv oppi alt sammen og lot maskinene gå til alt var godt blandet. Det gikk heldigvis fint, jeg måtte bare være litt forsiktig når jeg skulle bake dem ut, for nå var deigen såpass fast at det ikke var plass til noe særlig mer mel.

Dagen etter delte jeg deigen i 24 biter, trillet dem til boller, stakk fingeren inn i midten og snurret den som om den var en rockering. Hullet må være ganske stort. Nå skal de stå og hvile i 20-30 minutter. Kok opp vann og 4 ss sukker i en lav kjele, og legg i 3 og 3 bageler. La dem koke i 3-4 minutter, snu etter halvgått tid. Legg dem tilbake på bakeplata, strø med ønsket garnityr. Stekes midt i ovnen på 225 grader i 25 minutter.



lørdag 21. april 2012

BLT



Telefonene min gjengir ikke farger så godt, men måltidet både smakte og så godt ut. Dagens rett er et lite mimreprosjekt fra slutten av 90-tallet. BLT var nytt og spennende, og fortsatt er det veldig godt. Mellom to  rista skiver smører/legger du Philadelphia-ost, salat, tomat, bacon, sylteagurker og løk. Klem sammen og gap opp.

onsdag 5. oktober 2011

Amerikanske pannekaker

Oppdaget plutselig at alle barns yndligsfrokost ikke var nedtegnet i min digitale kokebok. Det går ikke an.
Ingredienser:
2 egg
1,75 cups melk
0,25 cups olje
1,75 cups glutefritt mel
2 teskjeer sukker
4 ts bakepulver
0,5 ts salt

Bland alle ingrediensene og la røra svelle. Stek røra i en tørr stekepanne.

lørdag 21. mai 2011

Hjemmelaget müsli

Jeg har forelsket meg i en müsli på Meny som er forferdelig dyr. Slik kunne det ikke fortsette, så i dag har jeg forsøkt å lage en hjemmelaget variant. Det ble rett og slett supergodt.

Ingredienser:
3 deler havregryn
1 del bokhvetegryn
1 dæsj gresskarkjerner
1 dæsj solsikkekjerner
1 dæsj sesamfrø
2 ss akasiehonning
ca 1 dl vann
2 ss olje

Disse ingrediensene blander du sammen i en bolle og sprer utover et bakepapirkledd brett. Sett inn i ovnen på ca 160 grader i 40 minutter. Rør i blandingen innimellom slik at den ikke blir brent. Når den er ferdig lar du den stå og avkjøle seg helt, før du heller den over i et lufttett glass.

søndag 1. mai 2011

Variasjon over tema

Grove scones igjen, bare med noen variasjoner i ingredienslista. Fortsatt bedre enn glutenscones, og mye enklere å lage.

8 dl grov mix fra Toro
1,5 ts bakepulver
100 g smør
Revet skall fra en lime, helst økologisk
Saften fra limen + melk til det blir 2 dl
0,5-1 dl sukker

1 dl kesam eller yoghurt
50 g mandler, eller andre nøtter dersom du er allergisk
Fyll på med gresskarkjerner og sesamfrø til du har 100 gram nøtter til sammen

Framgangsmåte som på de gamle sconsene. Godt? Vet ikke. De står i ovnen nå!

mandag 21. mars 2011

Ferskt brød i en fei

Dette brødet er enkelt, godt og relativt sunt. I fjor sommer var vi på fjelltur og da blandet jeg alt det tørre i en pose og stekte ferske brød en morgen. Det var en kjærkommen avveksling fra de tørre knekkebrødene vi spiste alle de andre morgenene.

Ingredienser:
4,5 dl grovt glutenfritt mel
4,5 dl fint glutenfritt mel
1 dl havregryn
Til sammen 1 dl sesamfrø, gresskarkjerner
og linfrø
1 ts salt
2 ts bakepulver
4 dl melk

Bland alle ingrediensene sammen, ta opp en stor spiseskje og klem til flate kaker. Disse steker du til de er gyldne på hver side i en tørr stekepanne. De smaker veldig godt med litt syltetøy på.

På bildet ser det kanskje ut som fiskekaker. Men jeg lover, følger du oppskriften ender du opp med noe som er brødliknende og ikke fiskekaker.

mandag 21. februar 2011

Grove scones

Scones er godt, og utrolig kjekt når du har glemt å kjøpe brød. Akkurat disse har jeg forsøkt å lage både som glutenfrie og glutenfulle, og de er skikkelig mye bedre som glutenfrie. Jeg bruker ofte bare det melet jeg har tilgjengelig, så har du ikke grov mix fra Toro kan du gjerne bruke noe annet.

8 dl grov mix fra Toro
1,5 ts bakepulver
100 g smør
Revet skall fra en sitron, helst økologisk
0,5-1 dl sukker
2 dl melk
1 dl kesam eller yoghurt
100 g mandler, eller andre nøtter dersom du er allergisk
50 g rosiner
Her kan du gjerne putte inn annen tørket frukt, men det var alt jeg hadde i skapet.

Bland sammen de to første ingrediensene og smuldre i smøret. Riv skallet av sitronen og bland inn kesam eller yoghurt. Fordelen er som vanlig når du baker glutenfritt at du ikke trenger å bekymre deg over at glutennettverket skal lage et seigt og lite trivelig bakverk så her behøver du hverken å skynde deg eller la det være igjen melklumper. Bland inn mandlene og rosinene og del deigen i to. Klem dem flate og del hver leiv inn i fire. Trekk dem litt fra hverandre på brettet, så blir de stekt på sidene også.

Stek dem på 200 grader midt i ovnen i 15-20 minutter.

fredag 18. februar 2011

Supergode knekkebrød

Supergode knekkebrød:

100 g solsikkefrø
100 g gresskarkjerner
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
2 toppede ss fiberhusk
50 g fibrex
knivsodd salt
5 dl vann

Ingrediensene røres sammen og så skal de svelle i et par minutter. Smør utover to bakeplater med papir. Lag passe ruter med pizzahjul eller liknende. De går sammen under steking, så du må gjøre det en gang til når de kommer ut av ovnen. La det hele hvile et par minutter til. Stekes i varmluftsovn på 160 grader i 1 time. Sett inn begge brettene på en gang og bytt plass etter halvgått tid. Det er veldig viktig at de er helt tørre når de er ferdigstekt, ellers blir de veldig seige etter noen dager i boks.