Dette er bloggen til herr og fru gluten, sammen har vi barna frøken glutenfri og lillegluten.
Viser innlegg med etiketten småkaker. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten småkaker. Vis alle innlegg
søndag 18. desember 2016
Smultringer
Oppskriften har jeg hentet fra smultringbakeren til Aanonsen, men reduserte melmengden med 300 gram.
6 egg
450 gram sukker
Piskes til eggedosis
2,5 dl kremfløte
Piskes til krem
Mål opp:
3 ts hjortetakksalt
1 ts natron
4 ts kardemomme
1 kg Semper fin
4 dl melk
4 dl kefir
Bland alt sammen. La røra stå og svelle.
Smelt smult, varm den til ca 180 grader. Slipp en smultring ned fra smultringbakeren. Hold den ganske lavt over smulten (ellers spruter det) og ikke minst hold den rett. Det gikk best når vi ikke hadde i mer enn tre om gangen. La den ligge til den har fått ønsket farge, vipp den litt på siden og ikke snu den, før du er helt sikker på at den er brun nok. Deretter lar du den ligge og bli passe brun på den andre sida. Så må den ligge på et papirtørk, for å bli kvitt litt overskuddsfett. Frys dem ned, og ta dem opp når det er på tide å spise dem. Det kan være greit å varme dem litt i ovnen med aluminiumsfolie rundt, men det bestemmer du.
Etiketter:
glutenfritt,
Godteri,
Julekaker,
småkaker
lørdag 8. juni 2013
Minirabarbrapai
Dette er like mye historien om hvordan du kan unngå å gå i de samme fellene som jeg gikk i i dag. Et paiskall knakk da jeg skulle ta det ut av formen og rabarbraen ble ikke mør nok. Så hva gjør jeg neste gang da? Når du skal ta ut paiskallene kan det være lurt å la dem stå noen minutter i fryseren først. Da kan du snu muffinsformen (NB, husk å legge en bakeplate på toppen av formen før du snur den) og banke forsiktig på baksiden og ta dem ut. Rabarbraen bør kokes litt før den helles i paiskallene, for å få karamellisert sukkeret og rabarbraen. Ellers var de faktisk gode. Jeg serverte dem med is og granskuddsirup.
Ingredienser:
sorghum-mel
rismel
1 ss fiberhusk
sukker
egg
2 ss vann
Press deigen ut i muffinsformer og sett dem i fryseren i 15 minutter. Prikk skallene og stek dem i ca 15 minutter. Avkjøl og sett dem igjen noen minutter i fryseren, før du tar dem ut av formen. Fyll dem med karamellisert rabarbra og stek dem til fyllet bobler litt. Legg gjerne litt aluminiumsfolie over dersom det ser ut som om det kommer til å bli brent.
Spises gjerne med is.
mandag 17. september 2012
Cookies
Lyst på noe godt, ikke lyst til å bake? Her er nesten svaret. For litt bakehandlig krever det.
Oppskriften på baksiden er litt rar, så om jeg fulgte den til punkt og prikke er jeg ikke sikker på. Sånn her gjorde i alle fall jeg det.
Ingredienser:
90 gram usaltet, romtemperert smør
2 egg
2 ss vann
1 pakke miks
Jeg blandet alt i maskinen og lot den gå til deigen hadde samlet seg. Klattet ut 27 relativt store klumper på tre brett. Stekte dem i 10 minutter på 190 grader, lot dem hvile litt på brettet før jeg lot dem avkjøles på rist.
søndag 9. september 2012
Havrekjeks versjon 2
Havrekjeks har jeg laget før, og planen var egentlig å lage de samme denne gangen. Siden det manglet litt her og litt der i kjøkkenskapet ble det ikke sånn, men disse smakte like godt så det gjorde ikke noe.
Ingredienser:
3 egg
90 gram sukker
90 gram lysebrunt sukker
Piskes til eggedosis
180 gram smeltet smør
250 gram Schar mix C
300 gram glutenfrie havregryn
60 gram bokvheteflak
3 ts bakepulver
Alt mikses sammen i bakebollen og settes til å svelle i ca 2 timer. Kjevl deigen og stikk ut sirkler med et glass. Sett stekebrettet inn i kjøleskapet slik at kjeksene blir helt kalde. Deretter steker du dem i 15-20 minutter på 175 grader. Følg med, for det kommer an på stekeovnen om det går raskt eller sakte. De er ferdige når de har fått litt brunfarge.
Ingredienser:
3 egg
90 gram sukker
90 gram lysebrunt sukker
Piskes til eggedosis
180 gram smeltet smør
250 gram Schar mix C
300 gram glutenfrie havregryn
60 gram bokvheteflak
3 ts bakepulver
Alt mikses sammen i bakebollen og settes til å svelle i ca 2 timer. Kjevl deigen og stikk ut sirkler med et glass. Sett stekebrettet inn i kjøleskapet slik at kjeksene blir helt kalde. Deretter steker du dem i 15-20 minutter på 175 grader. Følg med, for det kommer an på stekeovnen om det går raskt eller sakte. De er ferdige når de har fått litt brunfarge.
mandag 9. juli 2012
Havrekjeks
Kjeks er alltid egnet som turmat. Mye energi. Tørker ikke. Frister og motiverer opp tunge bakker. Disse ble rett og slett ekstra gode, og har du vært så heldig å få tak i geitost fra en av de mange små ysteriene i Norges land får du en fin stund mens du kikker ut over havet fra toppen av et fjell.
Ingredienser:
3 egg
180 gram sukker
Piskes til eggedosis
180 gram smeltet smør
250 gram Schar mix C
360 gram glutenfrie havregryn
1 ts hornsalt
1 ts natron
Alt mikses sammen i bakebollen og settes til å svelle i ca 2 timer. Kjevl deigen og stikk ut sirkler med et glass. Sett stekebrettet inn i kjøleskapet slik at kjeksene blir helt kalde. Deretter steker du dem i 15-20 minutter på 175 grader. Følg med, for det kommer an på stekeovnen om det går raskt eller sakte. De er ferdige når de har fått litt brunfarge.
Ingredienser:
3 egg
180 gram sukker
Piskes til eggedosis
180 gram smeltet smør
250 gram Schar mix C
360 gram glutenfrie havregryn
1 ts hornsalt
1 ts natron
Alt mikses sammen i bakebollen og settes til å svelle i ca 2 timer. Kjevl deigen og stikk ut sirkler med et glass. Sett stekebrettet inn i kjøleskapet slik at kjeksene blir helt kalde. Deretter steker du dem i 15-20 minutter på 175 grader. Følg med, for det kommer an på stekeovnen om det går raskt eller sakte. De er ferdige når de har fått litt brunfarge.
søndag 22. januar 2012
St. Bernhard?
Sarah Bernard, eller staves det ikke slik? Det var kaka jeg tenkte jeg skulle lage i romjula, men så langt kom jeg ikke. I dag har jeg vært alene, og da fikk jeg lyst til å forsøke meg på disse småkakene som smaker godt, og egentlig kan kjøpes i kjøledisken og som smaker helt OK. Javel da. Jeg har juksa litt. Jeg har kjøpt ferdig kranskekakemasse fra Odense. Men jeg har laget resten selv.
Ingredienser:
1 pakke kransekakemasse.
1 hus med kremfløte
1,5 plater med kokesjokolade
Glasur:
Kokesjokolade
4 ss kokosfett
Dag 1:
Varm opp fløten og smelt kokesjokoladen i den. Sett fløten i kjøleskapet til dagen etter.
Dag 2:
Skjær kransekakemassen i skiver, og stek dem på 180 grader i ca 10 minutter. Jeg stekte mine litt for lenge. La disse stå og bli helt kalde, så pisker du kremfløten til krem. Sprøyt på kakene og sett dem i fryseren.
Smelt kokesjokoladen i vannbad og tilsett kokosfettet. Dypp kakene fort i glasuren og legg dem tilbake i fryseren. Inntas ved behov.
lørdag 17. desember 2011
Berlinerkranser
Som jeg sa i forrige innlegg blir det ofte noen eggeplommer til overs i julebakstetida. Her kommer en oppskrift på glutenfrie berlinerkranser. De er alldeles nydelige, men forferdelige skjøre. Når du kommer så langt at du skal ta dem av brettet må du være forsiktig. Jeg knuste to, tre stykker per brett.
Oppskriften er som vanlig litt stor. Det er to grunner til det, for det første så skal bestemor og bestefar Gluten få noen, for vi bytter kaker hvert år. Det går mye raskere å lage mange av en sort, enn å lage mange sorter. For det andre så har vi alltid med oss et kakefat når vi skal i juleselskap for at frøken glutenfri skal kunne få noen kaker også. Da er det greit at det er litt ekstra på fatet, så alle kan få smake, og kanskje synes de at de er så gode at de baker dem glutenfrie julekaker til neste år.
Ingrediesner:
2 hardkokte eggeplommer
2 rå eggeplommer
8 ss sukker
ca 350 gram fint mel
250 gram smør
Til pynt:
1 eggehvite
perlesukker
Gni eggeplommen i stykker, dette er viktig, for ellers blir det klumper i eggedosisen. (Og ja, jeg har funnet det ut ved å gjøre det feil). Bland den rå eggeplommen og sukkeret i og pisk til eggedosis. I en annen bolle kjører du smøret og 3/4 av melet sammen. Bland eggedosisen i. Nå kan du smile litt, for her kan du som jobber med glutenfri deig la maskinen kjøre i vei til den er jevn og fin uten å ofre glutennettverket en tanke.
Trill ut til tynne pølser og del dem opp i passe lengder og legg endene over hverandre. Ikke la endene bli for lange, ellers så knekker de helt sikkert når du skal løfte dem etterpå. Sett brettet i kjøleskapet til de er helt kalde og stive. Hvis du ikke gjør det, vil de flyte utover og bli lite pene. Dypp dem først i eggehvite, deretter i perlesukker. Stek dem på 180 grader i 10-12 minutter midt i ovnen. Avkjøl dem på en rist.
Kokosmakroner
4 eggehviter
200 gram sukker
250 gram kokosmasse
Pisk eggehvitene lett sammen, og bland alle ingrediensene i en kjele. Varm forsiktig opp, mens du rører jevnt og trutt. Når det begynner å tykne i kjelen og det danner seg seige tråder i kjelen har du varmet opp lenge nok. Sett små topper med røre på bakepapir, og stek dem i 10-12 minutter ved 180 grader midt i ovnen.
Siden du nå sitter igjen med noen eggeplommer, skal du snart få et eller to råd om hva du kan bruke dem til.
200 gram sukker
250 gram kokosmasse
Pisk eggehvitene lett sammen, og bland alle ingrediensene i en kjele. Varm forsiktig opp, mens du rører jevnt og trutt. Når det begynner å tykne i kjelen og det danner seg seige tråder i kjelen har du varmet opp lenge nok. Sett små topper med røre på bakepapir, og stek dem i 10-12 minutter ved 180 grader midt i ovnen.
Siden du nå sitter igjen med noen eggeplommer, skal du snart få et eller to råd om hva du kan bruke dem til.
fredag 21. oktober 2011
Sjokolade-, kanel-, cayennepepper-, eple- og mandelmuffins
Ingredienser:
1 pakke sjokolademuffinsmix fra Toro, tilberedt som beskrevet på pakka.
1 eple, skåret i biter
Litt cayennepepper
Litt mer kanel
10 mandler, hakket i grove biter
Dette blandes sammen, og stekes på 200 grader til de er ferdige.
1 pakke sjokolademuffinsmix fra Toro, tilberedt som beskrevet på pakka.
1 eple, skåret i biter
Litt cayennepepper
Litt mer kanel
10 mandler, hakket i grove biter
Dette blandes sammen, og stekes på 200 grader til de er ferdige.
lørdag 1. oktober 2011
Eplemunker og andre munker
I sommer var vi i Tvedestrand og der solgte de stadig vekk munker. Vi smakte aldri på dem, så jeg vet ikke om de jeg lagde i dag er som de burde være, men det ble en "hit" i familien vår i alle fall. Grunnen til at jeg har kalt denne oppskriften eplemunker og andre munker er at frøken glutenfri ikke synes epler har noe i bakst å gjøre, så hennes var helt uten fyll. Det funket også.
Ingredienser:
500 g melmiks
1 ss sukker
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
4 egg
8 dl melk
1 eple i biter
søndag 24. april 2011
Lavendelcookies
I fjor høstet jeg inn lavendel fra hagen. I det lille glasset var det kun igjen en spiseskje med lavendelblomster. Resultatet ble blekgule cookies som smaker svakt og godt av lavendel.
Ingredienser:
200 gram smør
2 dl sukker
Disse piskes lyst og luftig
5 dl fin glutenfri miks
1 ts vaniljesukker
1/4 ts hjortetakksalt
1 ss lavendel
Stekes i 20 minutter.
Ingredienser:
200 gram smør
2 dl sukker
Disse piskes lyst og luftig
5 dl fin glutenfri miks
1 ts vaniljesukker
1/4 ts hjortetakksalt
1 ss lavendel
Nå kan du igjen nyte glutenfribakingens gleder. La maskinen gå i sakte fart og bland inn resten av ingrediensene. Du behøver ikke være redd for at det skal bli seige kaker!
Rull små kuler som du setter på et bakepapirkledd stekebrett. Sett ovnen på 150 grader, i mens lar du kakene bli kalde i kjøleskapet. Dersom du lar være å gjøre det, vil kakene flyte utover og ikke bli spesielt pene.
Stekes i 20 minutter.
torsdag 24. februar 2011
Lavendelbiscotti likevel
Kakepizzaen begynte etterhvert å heve og da så jeg mitt snitt til å forsøke å redde kadaveret som lå inne i ovnen. Jeg fant fram pizzahjulet og delte opp først i fire rette lengder, deretter på skrå. Så var det bare å vente og vente. Hvor lenge de var inne i ovnen er jeg neimen ikke sikker på. Til slutt skrudde jeg av ovnen og gikk og la meg. I morges la jeg merke til at de var fine og sprø på oversiden, men undersiden var litt fuktig. Jeg snudde kakene forsiktig og lot dem stå i ca 30 minutter til på 50 grader og etter det fikk de lov til å lufttørke litt til. Når jeg syntes de var tørre nok, la jeg dem i en tett boks.
Nå ligger det utrolig mange sommerduftende biscotti og venter på å bli fortært sammen med en god kopp espresso eller en kopp te.
Oppskriften er som følger, dersom du tør ta sjansen på å lage noe som i utgangspunktet ser ut som en katastrofe:
100 gram smør
3 dl sukker
4 egg
10 dl Schär mix C
1 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
100 gram hakket mørk sjokolade
100 gram hakkede mandler
3 ss lavendelblomster
Forvarm ovnen til 175 grader.
Pisk smør og sukker, fortsett å piske mens du har i ett og ett egg. Ha alle alle de andre ingrediensene og bland godt. Nå lagde jeg fine lengder som jeg la på bakepapiret, det var tydeligvis bortkastet arbeid. Klin det utover et bakepair og sett det inn midt i ovnen. Stek i 15 minutter, skjær opp pizzaen som beskrevet innledningsvis. Skru ned temperaturen til 50 grader og smør deg med tålnodighet. En eller annen gang blir de tørre. Ta dem ut av ovnen og la dem hvile før du snur dem opp ned, og tørker dem litt til på den andre siden.
Nå ligger det utrolig mange sommerduftende biscotti og venter på å bli fortært sammen med en god kopp espresso eller en kopp te.
Oppskriften er som følger, dersom du tør ta sjansen på å lage noe som i utgangspunktet ser ut som en katastrofe:
100 gram smør
3 dl sukker
4 egg
10 dl Schär mix C
1 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
100 gram hakket mørk sjokolade
100 gram hakkede mandler
3 ss lavendelblomster
Forvarm ovnen til 175 grader.
Pisk smør og sukker, fortsett å piske mens du har i ett og ett egg. Ha alle alle de andre ingrediensene og bland godt. Nå lagde jeg fine lengder som jeg la på bakepapiret, det var tydeligvis bortkastet arbeid. Klin det utover et bakepair og sett det inn midt i ovnen. Stek i 15 minutter, skjær opp pizzaen som beskrevet innledningsvis. Skru ned temperaturen til 50 grader og smør deg med tålnodighet. En eller annen gang blir de tørre. Ta dem ut av ovnen og la dem hvile før du snur dem opp ned, og tørker dem litt til på den andre siden.
fredag 31. desember 2010
lørdag 23. januar 2010
Cookies
En gang for lenge, lenge siden fant jeg et gammelt Donald hjemme hos bestefar. På andre side var det reklame for Kvikk Lunsj. Der ble sjokoladens fortreffelighet framhevet . En sjokolade tilsvarte, og jeg husker ikke helt nøyaktig så ta neste del av setningen med en klype salt, to brødskiver, ett egg og ett glass melk. Den type markedsføring ser vi ikke i dag. Disse cookiene vil jeg helst ikke vite kaloriinnholdet til, men gode er de. Oppskriften er fra amerika, og er som alt i det landet enorm. Du må gjerne forminske den, eller så kan du legge den i fryseren og ta opp senere ved behov.
Innholdet er som følger:
6,2 dl brunt sukker
6,2 dl demerarasukker/vanlig sukker
750 gram smør
Dette piskes.
6 egg
Piskes inn, ett og ett.
21 dl fin Toro kakemiks
4 ts vaniljesukker
4 ts natron
1 ts salt
Dette blandes/piskes inn i deigen. Fordelen med å bake med glutenfritt mel er at du slipper å være redd for at glutenet skal gjøre deigen for seig.
Bland inn 4 (fire) kokesjokolader
Dette er ikke slankekost!
Legg teskje store eller spiseskjestore klatter på stekebrettet, alt etter hvor store kaker du vil ha.Stekes på 175 grader midt i ovnen i 8-10 minutter. Ikke ta dem av brettet med en gang, men la dem bli litt kalde.
Dersom du ikke tåler hvetestivelse, kan du bruke noe annet. Men min erfaring er at de blir penere med denne miksen.
Disse er supre som lokkemat på ski- og skøyteturer. Eller som lørdagskos med et glass melk til.
Innholdet er som følger:
6,2 dl brunt sukker
6,2 dl demerarasukker/vanlig sukker
750 gram smør
Dette piskes.
6 egg
Piskes inn, ett og ett.
21 dl fin Toro kakemiks
4 ts vaniljesukker
4 ts natron
1 ts salt
Dette blandes/piskes inn i deigen. Fordelen med å bake med glutenfritt mel er at du slipper å være redd for at glutenet skal gjøre deigen for seig.
Bland inn 4 (fire) kokesjokolader
Dette er ikke slankekost!
Legg teskje store eller spiseskjestore klatter på stekebrettet, alt etter hvor store kaker du vil ha.Stekes på 175 grader midt i ovnen i 8-10 minutter. Ikke ta dem av brettet med en gang, men la dem bli litt kalde.
Dersom du ikke tåler hvetestivelse, kan du bruke noe annet. Men min erfaring er at de blir penere med denne miksen.
Disse er supre som lokkemat på ski- og skøyteturer. Eller som lørdagskos med et glass melk til.
onsdag 23. desember 2009
Kokosmakroner
4 eggehviter
200 g sukker
1 pose kokos
Eggehvitene piskes hvite. Bland inn sukker og kokos. Hell blandingen i en kjele og varm opp blandingen til du ser at den begynner å bli litt seig. Legg den på bakepapir med en teskje.
Stekes midt i ovnen på 180 grader i ca 12 minutter. Avkjøl dem litt før du prøver å flytte dem.
4 eggehviter
200 g sukker
1 pose kokos
Eggehvitene piskes hvite. Bland inn sukker og kokos. Hell blandingen i en kjele og varm opp blandingen til du ser at den begynner å bli litt seig. Legg den på bakepapir med en teskje.
Stekes midt i ovnen på 180 grader i ca 12 minutter. Avkjøl dem litt før du prøver å flytte dem.
Abonner på:
Innlegg (Atom)


