Viser innlegg med etiketten Julekaker. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Julekaker. Vis alle innlegg

søndag 18. desember 2016

Smultringer


Oppskriften har jeg hentet fra smultringbakeren til Aanonsen, men reduserte melmengden med 300 gram.

6 egg
450 gram sukker

Piskes til eggedosis

2,5 dl kremfløte

Piskes til krem

Mål opp:
3 ts hjortetakksalt
1 ts natron
4 ts kardemomme
1 kg Semper fin

4 dl melk
4 dl kefir

Bland alt sammen. La røra stå og svelle.

Smelt smult, varm den til ca 180 grader. Slipp en smultring ned fra smultringbakeren. Hold den ganske lavt over smulten (ellers spruter det) og ikke minst hold den rett. Det gikk best når vi ikke hadde i mer enn tre om gangen. La den ligge til den har fått ønsket farge, vipp den litt på siden og ikke snu den, før du er helt sikker på at den er brun nok. Deretter lar du den ligge og bli passe brun på den andre sida. Så må den ligge på et papirtørk, for å bli kvitt litt overskuddsfett. Frys dem ned, og ta dem opp når det er på tide å spise dem. Det kan være greit å varme dem litt i ovnen med aluminiumsfolie rundt, men det bestemmer du.

mandag 12. desember 2016

Lussekatter

1,2 liter rismelk
4 ss fiberhusk
0,5 gram safran
1 pakke gjær

La alt dette blandes i maskinen

Tilsett:
1 kg semper fin mix
1,5 dl sukker
8 ss melkefritt margarin
1 egg

La alt gå og blandes lenge. Ha det i engangsplastposer fra butikken. Sprøyt ut lussekatter på brett. La dem heve i 1-2 timer. Pensle dem med egg og stikk to rosiner i hver lussekatt, før du steker dem på 220 grader i 10-12 minutter.


søndag 4. desember 2016

Biscotti

Første julekake er bokstavelig i boks. Det er fremdeles vanskelig å dele biscottiene i skiver etter at de er stekt første gangen, så du må være tålmodig og vente til de er blitt helt kalde. Deretter må du finne fram den aller skarpeste kniven du har, og skjære dem i skiver.  Når de kommer ut av ovnen andre gangen, må du igjen være forsiktig, så du ikke knekker dem.

Ingredienser:
3 egg
300 gram sukker
1 ss sitronskall
350 gram Toro fin kakemiks, jeg brukte akkurat en pakke, altså litt mindre
1 ts bakepulver
225 gram grovhakkede mandler.

Pisk egg og sukker til eggedosis, vend inn sitronskallet. Bland inn bakepulver og mel. Til slutt tilsatte jeg mandlene. Legg dem i en lang, ganske tynn pølse på bakepapiret, og stek dem i 50 minutter på 150 grader midt i ovnen. Ta dem ut og la dem bli helt kalde. Skjær etter beste evne pølsene i skiver, og legg dem tilbake på stekebrettet. Deretter skal de tørke i 15 minutter til. Ikke flytt dem med en gang, men la dem bli kalde igjen før du løfter dem.




søndag 13. desember 2015

Lussekatter (igjen)

1 pk mix fra Semper
1 dl sukker
1 brev safran
1 ts kardemomme
2 ss fiberhusk
1 pk fersk smuldret gjær

Bland sammen:

1 beger kesam som du har i et dl-mål, fyll på:
kald melk til du når 5 dl
1 egg i et tomt dl-mål, fyll på med smeltet smør til du får 1 dl

Bland det våte og det tørre godt, la det stå og svelle 10 minutter. Fyll i sprøytepose, sprøyt ut lussekattlignende former. Legg en rosin i hver sving. La dem heve i 1-2 timer. Stek på varmluft midt i ovnen i 10-12 minutter.



onsdag 12. desember 2012

Lussekatter


Å forsøke seg på eksperimentering når det egentlig burde safes inn til morgendagens skoledag for frøken Glutenfri er vel ikke det lureste i verden. Dagens deig står og hever, og jeg er spent på hvordan det kommer til å gå. Den virket litt for fast, og da blir jo ofte glutenfritt steinhardt.

Det som er i bollen er:

650 gram semper mix
1 pk gjær
1 pk safran
100 gram sukker
1 ts xantangum
1 egg
2 ts kardemomme
4 dl melk

Alt dette eltes sammen med den myke k-kroken til Kenwoodmaskinen.

Deretter har jeg i kuber av:

100 gram smør

La maskinen gå ganske lenge. 

Nå står det et brett til varmheving, og et brett til kaldheving. Helt ferdig. Det ene skal jeg steke i kveld, det andre skal jeg steke i morgen tidlig.

Første brett kom ut av ovnen nå, de er litt rufsete å se på, men de smaker godt. Stekte dem på 200 grader midt i ovnen på varmluft i 9-12 minutter.

Nå er det andre brettet i ovnen. Lussekattene måtte stå på pelletsovnen for å bli litt mykere, men det ser ut til å være en glimrende løsning på problemet ferskest mulig gjærbakst.

(Glemte å si at de må pensles med egg før du setter dem inn i ovnen).

lørdag 18. februar 2012

Fastelavensboller

25 gram gjær, smuldret
75 gram smør, i terninger
2,5 dl melk
1 dl sukker
1 klype salt
1 ts kardemomme
1 egg
8 dl glutenfri melmiks
1 ts bakepulver

Alle ingrediensene helles i bakebollen, og så lar du bakemaskinen gå sin gang på egenhånd. La det heve en halvtimes tid. I muffinsbrettet vårt med papir i la jeg klatter av deigen, 10 stykker, og glattet ut toppen med en våt spiseskje. Deretter var det bare å la det heve en god stund. Hjemme hos oss er det ganske kjølig, så her tar det lang tid, andre steder kan det være raskt gjort. Så satte jeg dem inn i ovnen på 225 grader i 10-12 minutter. Ut av ovnen kom høye, enorme fastelavensboller. I morgen skal de pyntes med krem, kanskje en skive marsipan og en skje med syltetøy.

fredag 23. desember 2011

Sigarer

Får du ikke sove fordi du kun har seks sorter på kakefatet? Eller har du ingen glutenfrie kaker, og du får besøk av en cøliaker. Redningen er nær. Kjøp en pakke ferdig kransekakemasse fra Odense, skjær den i skiver som du triller ut til korte sigarer. Stek dem i ca 15 minutter på 180 grader. Avkjøl og dypp den ene enden i sjokolade. Glutenfritt, enkelt og godt.

lørdag 17. desember 2011

Berlinerkranser

Som jeg sa i forrige innlegg blir det ofte noen eggeplommer til overs i julebakstetida. Her kommer en oppskrift på glutenfrie berlinerkranser. De er alldeles nydelige, men forferdelige skjøre. Når du kommer så langt at du skal ta dem av brettet må du være forsiktig. Jeg knuste to, tre stykker per brett.

Oppskriften er som vanlig litt stor. Det er to grunner til det, for det første så skal bestemor og bestefar Gluten få noen, for vi bytter kaker hvert år. Det går mye raskere å lage mange av en sort, enn å lage mange sorter. For det andre så har vi alltid med oss et kakefat når vi skal i juleselskap for at frøken glutenfri skal kunne få noen kaker også. Da er det greit at det er litt ekstra på fatet, så alle kan få smake, og kanskje synes de at de er så gode at de baker dem glutenfrie julekaker til neste år.

Ingrediesner:
2 hardkokte eggeplommer
2 rå eggeplommer
8 ss sukker
ca 350 gram fint mel
250 gram smør

Til pynt:
1 eggehvite
perlesukker

Gni eggeplommen i stykker, dette er viktig, for ellers blir det klumper i eggedosisen. (Og ja, jeg har funnet det ut ved å gjøre det feil). Bland den rå eggeplommen og sukkeret i og pisk til eggedosis. I en annen bolle kjører du smøret og 3/4 av melet sammen. Bland eggedosisen i. Nå kan du smile litt, for her kan du som jobber med glutenfri deig la maskinen kjøre i vei til den er jevn og fin uten å ofre glutennettverket en tanke.

Trill ut til tynne pølser og del dem opp i passe lengder og legg endene over hverandre. Ikke la endene bli for lange, ellers så knekker de helt sikkert når du skal løfte dem etterpå. Sett brettet i kjøleskapet til de er helt kalde og stive. Hvis du ikke gjør det, vil de flyte utover og bli lite pene. Dypp dem først i eggehvite, deretter i perlesukker. Stek dem på 180 grader i 10-12 minutter midt i ovnen. Avkjøl dem på en rist.

Kokosmakroner

4 eggehviter
200 gram sukker
250 gram kokosmasse

Pisk eggehvitene lett sammen, og bland alle ingrediensene i en kjele. Varm forsiktig opp, mens du rører jevnt og trutt. Når det begynner å tykne i kjelen og det danner seg seige tråder i kjelen har du varmet opp lenge nok. Sett små topper med røre på bakepapir, og stek dem i 10-12 minutter ved 180 grader midt i ovnen.

Siden du nå sitter igjen med noen eggeplommer, skal du snart få et eller to råd om hva du kan bruke dem til.

onsdag 14. desember 2011

Panforte

Seig, litt hard honningkaramell med nøtter og kanel. Veldig godt, og ganske enkelt å lage. Utgangspunktet er en svensk oppskrift som inneholder gluten, men jeg har byttet ut melet med glutenfritt mel, og det går som vanlig helt fint.

Varm stekeovnen opp til 160 grader og legg et bakepapir i bunnen av en liten form. Min er teflonbelagt, og det kan være en fordel.

Bland 200 gram mandler og 50 gram pistasjenøtter med en halv ts kanel og en dl glutenfritt mel.

I en tykkbunnet kjele, og det er det veldig viktig at den er, blander du 125 gram honning og en og en halv dl sukker. Varm opp på svak varme, og la det boblekoke i 1 minutt.

Sett gryta til side og legg i 100 gram mørk sjokolade i biter. Når den er smeltet, blander du inn nøtteblandingen. Den er litt seig, så den ligger ikke glatt og fint i formen, men det gjør ingenting. Legg den utover så godt du kan, for den vil flyte ut etterhvert.

Så gjenstår bare stekingen. I oppskriften står det 30 minutter. La den avkjøles før du forsøker å ta den ut av formen. Holder seg godt i hele jula. Til sist et dyrekjøpt tips. Ta den ut av formen før den er blitt kald, eller stek den på bakepapir i en form. Da er det enkelt å ta den ut.

lørdag 23. januar 2010

Cookies

En gang for lenge, lenge siden fant jeg et gammelt Donald hjemme hos bestefar. På andre side var det reklame for Kvikk Lunsj. Der ble sjokoladens fortreffelighet framhevet . En sjokolade tilsvarte, og jeg husker ikke helt nøyaktig så ta neste del av setningen med en klype salt, to brødskiver, ett egg og ett glass melk. Den type markedsføring ser vi ikke i dag. Disse cookiene vil jeg helst ikke vite kaloriinnholdet til, men gode er de. Oppskriften er fra amerika, og er som alt i det landet enorm. Du må gjerne forminske den, eller så kan du legge den i fryseren og ta opp senere ved behov.

Innholdet er som følger:

6,2 dl brunt sukker
6,2 dl demerarasukker/vanlig sukker
750 gram smør
Dette piskes.

6 egg
Piskes inn, ett og ett.

21 dl fin Toro kakemiks
4 ts vaniljesukker
4 ts natron
1 ts salt
Dette blandes/piskes inn i deigen. Fordelen med å bake med glutenfritt mel er at du slipper å være redd for at glutenet skal gjøre deigen for seig.

Bland inn 4 (fire) kokesjokolader
Dette er ikke slankekost!

Legg teskje store eller spiseskjestore klatter på stekebrettet, alt etter hvor store kaker du vil ha.Stekes på 175 grader midt i ovnen i 8-10 minutter. Ikke ta dem av brettet med en gang, men la dem bli litt kalde.

Dersom du ikke tåler hvetestivelse, kan du bruke noe annet. Men min erfaring er at de blir penere med denne miksen.

Disse er supre som lokkemat på ski- og skøyteturer. Eller som lørdagskos med et glass melk til.

onsdag 23. desember 2009

Kokosmakroner

4 eggehviter
200 g sukker
1 pose kokos

Eggehvitene piskes hvite. Bland inn sukker og kokos. Hell blandingen i en kjele og varm opp blandingen til du ser at den begynner å bli litt seig. Legg den på bakepapir med en teskje.

Stekes midt i ovnen på 180 grader i ca 12 minutter. Avkjøl dem litt før du prøver å flytte dem.

tirsdag 15. desember 2009

Engelsk julekake

I dag baker jeg en kakefavoritt. Strengt tatt er det litt i seneste laget, så den bør ikke spises før i slutten av julen.
Ingrediensene er som følger:
225 g romtemperert smør
225 g sukker
Disse røres hvitt.
Pisk inn 2 ss sirup og 4 egg, ett om gangen sammen med 1 ss fin kakemiks per egg.

Deretter blandes:
225 g fin kakemiks
1 ts bakepulver
1 ts nellik
1 ts ingefær
1 ts kardemomme
1 ts kanel
1/4 ts muskat
500 g rosiner
100 g sukat
100 g apsikat
40 g eller mer coctailbær, grovhakket
100 g valnøtter, grovhakket
100 g kokesjokolade, grovhakket
revet skall av en sitron og en appelsin

Så rører du alt dette inn i smørkremen.

Stek kaka nederst i ovnen i 3 timer ved 150 grader. Dekk med papir etter halve tiden.
Når kaka er ferdigstekt, prikker du den og dynker den med 3/4 dl konjakk. La den ligge og modne, godt innpakket, i kjøleskapet.

Dagen før du skal spise den, og dette er ikke nødvendig, pynter du den med et marsipanlokk. Utenpå det bruker jeg å lage en slags icing bestående av eggehvitte, sitronsaft og sukker.

Denne kaken er så mektig at vi bruker å fryse ned halvparten og tar den opp i vinter- og påskeferien. Veldig fin å ta med på hyttetur siden den er så holdbar.