Viser innlegg med etiketten Dressing. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Dressing. Vis alle innlegg

søndag 2. juni 2013

Hummus




 
Jeg har laget hummus denne helga. Utrolig godt og enkelt. I dag har jeg til og med laget dobbel porsjon i håp om å ha igjen litt som jeg kan ha på brødskiva i morgen. Det skulle vært sesampasta i den, men det hadde jeg ikke, så da brukte jeg olivenolje. Jeg synes det fungerte helt fint, og da er det lettere å få  laget det, samme hvor i Norges land du befinner deg.
 
Ingredienser:
 
1 pk kikerter
1 eller 2 fedd hvitløk
Olivenolje
Litt kummin
Litt salt
Et par skvis limejuice
 
Kjøres i foodprocessoren til det er blitt helt jevnt. Putt på glass, og spis til middag, på brødskiva, som dip. I dag skal jeg ha det sammen med ovnsbakte grønnsaker. 
 


mandag 13. august 2012

Ikke-ketchup

Forsøkte å lage ketchup i dag, men det synes jeg ikke det liknet på. Jeg sier ikke at det ikke var godt, men det liknet mer på en tomatsaus. Kanskje ville den liknet mer hvis jeg hadde kokt den lenger? For at jeg skal huske det til neste gang, skriver jeg likevel ned oppskriften slik at jeg kan forsøke å forbedre meg en annen gang.

1 boks økologiske cherrytomater
2 ss økologisk tomatpure
1,5 dl mørkebrunt sukker
1 dl eplesidereddik
1 stort fedd hakket hvitløk
1/2 rød hakket chili
1 hakket rødløk
Litt olje

Stek rødløken en stund i oljen, hell i alle de andre ingrediensene og kjør glatt med en stavmikser. La blandingen småputre i en times tid til den har tyknet og likner ketchup. Dersom den ikke er glatt nok, kjører du den en gang til med stavmikseren. Server kald.

tirsdag 15. november 2011

Remulade

Ingredienser:
1 egg
Saften av en halv sitron
2 ts dijonsennep
Litt salt
Litt pepper

Disse ingediensene kjører du i en liten matmølle.

Flere ingredienser:
Olje

Hell på og la matmølla gå, jo mer olje du har i jo stivere blir sausen

Enda flere ingredienser:
Hvitløksfedd
Noen sylteagurkskiver

Kjør i vei litt til.

Til slutt den siste ingrediensen:
1 halv løk hakket i småbiter.


mandag 15. august 2011

Tacosaus

Jeg er ikke sikker på om jeg synes denne sausen er bedre enn Santa maria, men god er den. Oppskriften er litt sånn omtrentlig, for jeg lager den aldri lik.

5-6 godt modne tomater
1 stekt, oppdelt løk
1-2 fedd hvitløk
Chili, så mye du vil
1 liten dæsj sukker hvis du vil
Mye koriander

Dersom du fjerner kjernen i tomatene får du en penere saus, men jeg bruker som regel ikke å gjøre det. Stek for all del løken, jeg forsøkte en gang å la være og det ble ikke godt. Putt alle ingrediensene i en mikser og kjør til saus. Ferdig.

lørdag 4. juni 2011

Aioli

Hvitløksmajones er godt til mye. Igjen hevder jeg at det er enkelt å lage. I alle fall hvis du har en liten hurtigmikser. I dag hadde jeg i tillegg i en barneskje med dijonsennep etter råd fra en venninne. Da ble  den enda bedre.

Ingredienser:
1 egg
1 ss sitron
1 bs dijonsennep
Olje, velg en relativt nøytral olje, og avslutt med litt av den dyre som har mye smak.
1 klype salt
1 fedd hvitløk

Sleng de tre første ingrediensene i mikseren og la den gå noen sekunder. Deretter heller du i olje. Jeg har aldri opplevd at den skiller seg, og det til tross for at jeg heller i et par skjeer av gangen. Jo mer olje jeg har i jo tykkere blir den. Avslutningsvis har du i litt salt og hvitløk. Dersom du kjører hvitløken i mikseren blir det relativt sterkt, men veldig godt.

fredag 15. januar 2010

Dressing

Tom for Thousand Island, eller annet kulinarisk i kjøleskapet? Salat til middag? Hjemmelaget potetsalat? Her kommer verdens enkleste dressing. Ta fram et tomt syltetøyglass med lokk. Ingrediensene er som følger:

Olje, en god dæsj.
Ca 1/3 balsamico-eddik i forhold til oljen.
1/3 ts sukker eller honning
Litt salt
Litt mer pepper
Og godt med dijonsennep

Alt puttes i glasset, ristes til det blir jevnt. Noen ganger skiller den seg og da har du bare i litt mer eddik og rister en gang til. Ferdig.