Dette er bloggen til herr og fru gluten, sammen har vi barna frøken glutenfri og lillegluten.
Viser innlegg med etiketten Godteri. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Godteri. Vis alle innlegg
søndag 18. desember 2016
Smultringer
Oppskriften har jeg hentet fra smultringbakeren til Aanonsen, men reduserte melmengden med 300 gram.
6 egg
450 gram sukker
Piskes til eggedosis
2,5 dl kremfløte
Piskes til krem
Mål opp:
3 ts hjortetakksalt
1 ts natron
4 ts kardemomme
1 kg Semper fin
4 dl melk
4 dl kefir
Bland alt sammen. La røra stå og svelle.
Smelt smult, varm den til ca 180 grader. Slipp en smultring ned fra smultringbakeren. Hold den ganske lavt over smulten (ellers spruter det) og ikke minst hold den rett. Det gikk best når vi ikke hadde i mer enn tre om gangen. La den ligge til den har fått ønsket farge, vipp den litt på siden og ikke snu den, før du er helt sikker på at den er brun nok. Deretter lar du den ligge og bli passe brun på den andre sida. Så må den ligge på et papirtørk, for å bli kvitt litt overskuddsfett. Frys dem ned, og ta dem opp når det er på tide å spise dem. Det kan være greit å varme dem litt i ovnen med aluminiumsfolie rundt, men det bestemmer du.
Etiketter:
glutenfritt,
Godteri,
Julekaker,
småkaker
mandag 5. desember 2016
Honning- og kanelnøtter
En pose med mandler
2 ss flytende honning
1 ts olje
3 ts kanel
Noen klyper salt.
Bland sammen honning, mandler og olje. Legg nøttene ut på et brett og strø over salt og kanel. Stek nøttene på 200 grader midt i ovnen i 7-8 minutter. De er ferdige når det bobler litt i honningen.
2 ss flytende honning
1 ts olje
3 ts kanel
Noen klyper salt.
Bland sammen honning, mandler og olje. Legg nøttene ut på et brett og strø over salt og kanel. Stek nøttene på 200 grader midt i ovnen i 7-8 minutter. De er ferdige når det bobler litt i honningen.
Etiketter:
glutenfritt,
Godteri,
Julegodter,
melkefritt,
Turtips,
vegetar
lørdag 30. mars 2013
Påskemarshmallows
Disse har jeg laget før, men jeg ønsket å forsøke om det funket med en gul påskevariant. Jeg hadde i tillegg i litt gul farge, for de ble litt gustne i fargen. Det kommer kanskje bilde senere, men de står til tørk nå, så de er ikke mye å ta bilde av ennå.
ADVARSEL: Bør ikke lages dersom du ikke er fryktelig glad i søtsaker. Neste gang skal jeg prøve sitron.
1 dl appelsinjuice
8 plater gelatin
Bløtlegges, og piskes med vispen i en kjøkkenmaskin.
4 dl sukker
2,5 dl lys sirup
1 dl appelsinjuice
Koker på svak varme i 5 minutter. Dette skal du helle i gelatinblandingen i en tynn stråle, mens kjøkkenmaskinen pisker i full fart. Fortsett piskingen i 10-15 minutter, hell i
2 ts vaniljesukker
og pisk litt til.
Strø melis på et bakepapir og klask røra utover. Stryk massen ganske flat. Sikt melis på oversiden, og la det stå og tørke til dagen etter. Jeg brukte pizzahjul for å dele dem opp i firkanter. Deretter dyppet jeg alle sidene i melis, og lot dem stå og tørke litt til. Oppbevares i boks.
ADVARSEL: Bør ikke lages dersom du ikke er fryktelig glad i søtsaker. Neste gang skal jeg prøve sitron.
1 dl appelsinjuice
8 plater gelatin
Bløtlegges, og piskes med vispen i en kjøkkenmaskin.
4 dl sukker
2,5 dl lys sirup
1 dl appelsinjuice
Koker på svak varme i 5 minutter. Dette skal du helle i gelatinblandingen i en tynn stråle, mens kjøkkenmaskinen pisker i full fart. Fortsett piskingen i 10-15 minutter, hell i
2 ts vaniljesukker
og pisk litt til.
Strø melis på et bakepapir og klask røra utover. Stryk massen ganske flat. Sikt melis på oversiden, og la det stå og tørke til dagen etter. Jeg brukte pizzahjul for å dele dem opp i firkanter. Deretter dyppet jeg alle sidene i melis, og lot dem stå og tørke litt til. Oppbevares i boks.
mandag 1. oktober 2012
Grønnkålsnacks
Ingredienser:
Så mye grønnkål du har lyst på
1 barneskje med olje, det passer til ett brett med grønnkålsnacks
Salt
Riv av bladene fra den tykke stilken og legg i en bolle. Hell på oljen og vend bladene med hendene, pass på å gni litt inn i kriker og kroker også. Kvern over litt salt. Sett dem inn i ovnen på 100 grader (varmluft), sjekk når de er ferdige. Mine var ferdige etter ca en halv time. Knasende, nesten sunt snacks som faktisk ble fortært av barna også.
Abonner på:
Innlegg (Atom)

