Viser innlegg med etiketten Kaker. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kaker. Vis alle innlegg

lørdag 13. august 2016

Banankake





På fruktfatet lå det to bananer. De lyste mot meg og "sa": Her må noe gjøres. Ok, tenkte jeg, skal jeg kaste dem, eller skal jeg slenge sammen en kake. Som tenkt, så gjort. Kaka ble slengt sammen.

Ingredienser:
  • 2 bananer
  • 100 gram smør
  • 100 gram sukker
  • 200 gram grov mix fra Semper
  • 25 gram hirsemel
  • 0,5 dl melk
  • 2 egg
  • 2 ts bakepulver


Bland alt sammen med en stavmikser. Bare kjør det jevnt. Full guff. Hell det i en bakepapirkledd brødform. Jeg tror forma mi  er 1 liter. Stekte den på 180 grader, litt nedenfor midten av ovnen på rist. Steketiden ble cirka 1 time og 15 minutter. Jeg måtte dekke den med aluminiumsfolie etter en time, for at den ikke skulle bli for mørk på toppen. Stikk en spiss gjenstand i kaka di og sjekk at det ikke henger igjen for mye deig på den når du drar den ut. Da er den ferdig.

  • Tips: Jeg tipper du kan bruke nesten hva som helst av mel. Jeg er heller ikke så kjempenøye når jeg baker, så detter det noen få gram mer med mel opp i bollen, satser jeg på at det går bra. Som regel gjør det det.

fredag 1. januar 2016

Nyttårskake ala Lise Finckenhagen


3 eggehviter
150 gram sukker
1 barneskje maizenna
1 ts balsamicoeddik

I originaloppskriften var ikke de to siste ingrediensene med, så neste gang skal jeg prøve uten. Pisk eggehvitene lett, ha i litt sukker, pisk mer, ha i enda mer sukker, pisk enda mer, ha i alt sukkeret, pisk til det blir blankt og hvitt. Ha det i en bakeform, gjerne en med fat under, så kan du servere kaka på fatet. Stek bunnen i 1 time og 15 minutter på 130 grader.

200 gram bringebær
100 gram sukker

Rør det sammen og sett til side

5 dl krem
1 boks sukret kondensert melk

Pisk sammen til luftig, mykt skum.

Legg et lag med krem, deretter bringebær, deretter krem og så bringebær. Lag litt striper inne i kaka med en kniv. Avslutt med et lag krem på toppen. Neste gang skal jeg legge inn noen hele bringebær og blåbær, for å se om det blir godt. Sett i fryseren. Ta opp, tin den litt og pynt den gjerne med pikekyss og friske bær.

Note to self: Husk å spre bringebærstripene godt. De blir steinharde, og smelter ikke før kaka er tint.


lørdag 13. juli 2013

Banoffee




2 bokser sukret kondensert melk, kokt i vannbad (helt tildekket, ellers vil det visstnok eksplodere) i 2 timer

1 pakke med pepitas kjeks, finsmuldret
100 gram smør, smeltet

Disse to blandes sammen, klemmes ut i en bakeform og settes i fryseren

2 bananer
Kremfløte

1 dobbel-Daim, hakket i biter

Oppå kjeksbunnen, smører du karamellen. Legg ut et lag med bananer i skiver, dekk med krem og strø den hakkede daimen over. Ferdig.

fredag 29. mars 2013

Påskeboller

 
Sånn skulle bollene mine se ut når jeg var ferdig. Gjorde de det? Nei.Ble de gode? Ja.
 
Oppskriften og ideen har jeg hentet fra Holmen Crisp. Der er det mange gode og lekre oppskrifter.
 
Jeg doblet oppskriften, men oppdaget at jeg hadde ikke nok Gluten Substitute. Derfor brukte jeg bare en pakke, og reduserte melkemengden med en dl. Når jeg skulle trille ut deigen, la jeg litt Jyttemel på en asjett. Tok ut en stor skje med deig, la den i melet og rullet rundt, før jeg trillet den forsiktig i hånda mi. De var ikke ferdige etter ti minutter i min ovn, så jeg måtte steke dem i 15. 

mandag 17. desember 2012

Fransk eplekake

Frøken Glutenfri har begynt å lære fransk. Dagens lekse er å lage en fransk eplekake, og den står nå i ovnen og steker. Det blir spennende å se om det går bra å endre meltypen, eller om vi ender med noe merkelige greier.

Ingredienser:
125 gram smør
50 gram sukker
250 gram kakemiks fra Toro
3 ss vann

Epler
Bland sammen de tre første i en food processor, hell i tre skjeer med vann og kjør på.

Trykk ut i en terteform og legg på tynne skriver med epler.

Stekes i 30 minutter på 225 grader.

søndag 5. august 2012

Belgiske vafler igjen.



I går lagde jeg belgiske vafler etter denne oppskriften, men jeg hadde bare Jyttemel i skapet. For at deigen skulle bli sånn passelig løs, måtte jeg ha i litt mer melk. De ble spist med is og jordbær, og var som vanlig skikkelig gode.

søndag 24. juni 2012

Pavlova med vaniljekrem

Pavlova:

6 eggehviter
En klype salt
350 gram sukker
1 ss maizena
1ss balsamicoeddik

Varm ovnen til 180 °C

Pisk eggehviter, salt og litt av sukkeret til myk marengs ved middels hastighet.
Tilsett resten av sukkeret litt etter litt. Øk hastigheten og pisk til tykk, blank og stiv marengs. Vend til slutt inn maizena og eddik.

Smør marengsen utover et stekebrett kledd med bakepapir. Sett marengsen inn i ovnen, senk temperaturen til 150 °C og stek pavlovaen i ca. 1 time. Den skal bli helt sprø utenpå og myk som krem inni.

Lukk opp ovnsdøren og avkjøl pavlovaen til romtemperatur inne i stekovnen.

Vaniljekrem:

6 eggeplommer
3 dl fløte, ev fløteerstatning dersom du ikke tåler melk
1 dl sukker
1 vaniljestang

Ha alt i en kjele, og varm opp. Her må du være veldig forsiktig, for selv om eggerøre er godt, er det ikke du du skal lage nå. Varm opp til det er blitt en ganske tykk masse, som det ryker av. Sett til avkjøling i kjøleskapet. Når den er blitt kald, pisker du en fløtetype du tåler, blander inn i vaniljekremen. Smør på kaken og pynt med bær. Bilde? Dessverre. Den er allerede spist opp.

onsdag 16. mai 2012

17. mai

I morgen er det 17. mai og vi skal levere kaker til skolen barna går på. Planen er å kjøre en planke og en som krever litt mer arbeid. Jeg skal lage glutenfrie sjokolademuffins fra Toro, de er både gluten og melkefrie, i tillegg skal jeg sette kanelsnurrer til kaldhevingheving i kjøleskapet for å kunne servere dem lunkne, ferske på selveste dagen. I morgen tidlig skal jeg ta dem ut for å la dem heve litt til, så bærer det rett i ovnen. Lite kan slå fersk gjærbakst.

søndag 13. mai 2012

Vannbakkels

Gode gamle Ingrid E. Hovig svikter ikke. I sommer lagde jeg glutenfrie vannbakkels for første gang, men husket slett ikke hvor jeg hadde lagt oppskriften. (Det er en av grunnene til at jeg har denne bloggen, for da mister jeg forhåpentligvis ikke oppskriftene). Dermed var det å kikke i kokebøkene, og bakerst i den smårutete kokeboka sto det jammen en oppskrift på glutenfrie vannbakkels. De står og steker i ovnen nå, deretter skal de fylles, fryses og forhåpentligvis nytes på 17. mai.
Ingredienser:
125 gram smør. Hun bruker selvfølgelig margarin, men det er ikke min favoritt.
2,5 dl vann
125 gram glutenfritt mel, i dag mix fra Semper
4 egg
Først koker du opp vannet og smøret. Hell alt melet i, og rør til røren slipper bunnen i kjelen. Det var visstnok viktig at du ikke kokte helt til smøret piplet ut. Sett røra til side, og la den bli litt avkjølt. Nå tar jeg meg litt kunstneriske friheter og rører ikke i vei med en gammeldags tresleiv, men kjører i vei med mixmasteren. Hurra for det glutenfrie melet, det går helt fint. Ha i ett og ett egg, pisk godt mellom hvert. Fordel røren i små klatter på en bakeplate, stek i 25 minutter på 200 grader, midt i ovnen. Avkjøl helt og fyll dem med ønsket fyll. Du må absolutt ikke åpne døra underveis.


søndag 11. mars 2012

Blåbærkake

200 gram smør
2 dl lysebrunt sukker

Røres lyst og luftig

4 egg

Piskes inn, ett og ett

Hell i de siste ingrediensene og bland godt:

3 dl lys kakemiks
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker

Smør kakeformen med smør og hell i
1 dl lysebrunt sukker

Deretter legger du 300 gram blåbær utover. Hell kakedeigen utover og glatt til overflaten. Stek kaka i 40 minutter på 180 grader midt i ovnen. Legg over bakepapir når du synes kaka begynner å bli brun nok. Avkjøl og snu kaka. Spises med krem eller iskrem.



søndag 5. februar 2012

Oi sann-kaka

Her lå jeg på sofaen og ante fred og ingen fare. Plutselig lyner det en tanke ned i hodet mitt: Jeg har jo lovet å lage kake så frøken glutenfri kan ta med seg på skolen i morgen. En av de andre jentene har bursdag, og da kommer hun til å ha med seg kake på skolen. Heldigvis kom jeg på favorittkaka fra jeg var student, som vi koste oss med mang en kveld på Sogn studentby. Enkel, kjapp og skikkelig god.Så kjapp at nå ligger jeg allerede på sofaen og venter på at den skal bli ferdig.

Ingredienser:
100 gram smeltet smør
200 gram sukker
2 egg
2 ts vaniljesukker
120 gram glutenfritt mel
4 ss kakao

Alt blandes sammen og helles i en kakeform på 20 cm. Stekes i 20-30 minutter midt i ovnen ved 175 grader. Reddet.

onsdag 1. februar 2012

New York ostekake

Mange ingredienser, trælete framgangsmåte, kaloririk, likevel er den verdt det. En kake som smelter på tunga.

  • 100 g digestivekjeks
  • 3 ss sukker
  • 1 ts malt kanel
  • 4 ss smeltet smør


  • Finnhakk kjeksen og bland inn de andre ingrediensene. Stek i 10-15 minutter ved 175 grader.


  • 600 g kremost naturell
  • 150 g sukker
  • 4 egg, mellomstore, skilt i hvitter og plommer
  • 1 ts vaniljesukker
  • saften av en halv sitron


  • Pisk sammen kremost, sukker, vaniljesukker. Tilsett en og en plomme og pisk litt til. Tilsett sitronsaften og pisk enda litt til. Stivpisk eggehvittene og vend dem inn i røra. Stek på 150 grader i ca 45 minutter.


    Lokk
    1 beger creme fraiche
    3 ss sukker

    Bland dette sammen og hell over kaka, og stek den i 10 minutter til. Sett kaldt til dagen etter. Dekorer kaka med friske bær.

    lørdag 12. november 2011

    Sjokoladekake


    225 gram mørk sjokolade
    225 gram smør
    225 gram sukker
    6 egg, delt i hviter og plommer
    Litt chili

    De tre første ingrediensene smelter du i et vannbad, deretter har du i eggeplommene og varmer opp til sausen tykner. Pisk eggehvitene og vend inn i den litt avkjølte sjokoladesausen, krydre med chili. I en smurt kakeform heller du 2/3 av røra og steker i ca 35 minutter på 170 grader. Når kaka er litt avkjølt heller du i resten av røra, og lar den stå i kjøleskapet til dagen etter.

    fredag 21. oktober 2011

    Sjokolade-, kanel-, cayennepepper-, eple- og mandelmuffins

    Ingredienser:
    1 pakke sjokolademuffinsmix fra Toro, tilberedt som beskrevet på pakka.
    1 eple, skåret i biter
    Litt cayennepepper
    Litt mer kanel
    10 mandler, hakket i grove biter

    Dette blandes sammen, og stekes på 200 grader til de er ferdige.

    lørdag 24. september 2011

    Mamma sin eplekake

    Mamma sin eplekake er best. Det tror jeg gjelder for de fleste. Smaken av mammas eplekake minner meg om høsten på gården til oldefar. Epletrærne var gamle og krokete, og noen hadde Åkerø og andre hadde glassepler på seg. Ingen av trærne var så krokete som oldefar, men de luktet like godt. Safta piplet ut av glasseplene når du satte tennene i dem, mens Åkerø-eplene var harde og sprø. Det var de som egnet seg best til eplekake. I hagen vår vokser det ingen Åkerø-epler, men noen røde som jeg ikke vet navnet på. De gir også gode eplekaker, og minner meg om gården til oldefar og alle de gode stundene vi hadde der.

    Oppskrift:
    400 gram smør
    400 gram sukker

    Piskes lyst og luftig

    6 egg

    Piskes inn ett om gangen.

    300 gram lys glutenfri miks
    100 gram mandelmel

    Piskes inn med lavere fart på mixmasteren.

    3 ts bakepulver piskes inn til slutt.

    Dette smører du ut i en liten langpanne og fyller på med så mye epler du klarer. Skjær dem gjerne i litt grove skiver, for jo mer epler jo bedre blir det. Dryss over perlesukker og kanel. Stekes ved 180 grader i 40 til 60 minutter midt i ovnen. Spises som den er, med krem, med is, og gjerne dagen etter for da har eplesmaken trukket inn i kakedeigen.

    tirsdag 5. juli 2011

    Markjordbærpai

    Paiskall:
    175 gram romstemperert smør
    2 dl glutenfritt mel
    1 dl mandelmel
    1,5 dl havregryn
    1,5 dl sukker, halvparten hvitt og halvparten brunt

    Bland sammen ingrediensene og legg paien i fryseren. Stek den i 15 minutter midt i ovnen på 175 grader. Avkjøl og fyll den med vaniljekrem og markjordbær.

    fredag 24. juni 2011

    Jakten på verdens beste sjokoladekake

    For ikke lenge siden var frøken glutenfri i fødselsdagsselskap. Mammaen til bursdagsbarnet hadde en sjokoladekake som var supergod, men den var ikke glutenfri. Jeg ba pent om å få oppskriften på en så god kake, og tro det eller ei, hun var villig til å dele skatten med meg. For den var virkelig en skatt som glutenkake. Nå gjensto det bare å transformere den til en glutenfri variant. I går på Sankt Hans-aften kunne vi nyte smaken av kaka. Jeg er ikke sikker på om den smakte det samme, men den var virkelig nydelig. Jeg hadde litt for lite mel, så jeg supplerte med 1,5 dl mandelmel.

    Ingredienser:
    400 g smør
    4,5 dl vann
    8 ss kakao

    Jeg smeltet smøret sammen med kakaoen, og spedde med vannet.

    Deretter:
    9 dl sukker
    4 egg

    Dette pisket jeg sammen, for deretter å blande det sammen med smørblandingen.

    Til slutt:
    7,5 dl Schär melmiks C
    1,5 dl mandelmel
    1 ts salt
    2 ts natron
    3 dl rømme

    Dette blandes i og helles i en langpanne. Stekes i 45 minutter ved 200 grader midt i ovnen.

    Glasur:
    200 g smeltet smør
    100 g lys kokesjokolade
    12 ss melk
    4 ss vaniljesukker
    10 dl melis
    8 ss kakao

    Disse blandes sammen, og helles utover kaken ganske raskt.

    lørdag 21. mai 2011

    Bursdagskake

    Har du cøliaki, er du vant til å ta med deg litt av hvert når du skal gå bort.  Tupperware har av og til miniutgaver av sine produkter, og et år kom jeg over denne lille minikaketina. Den er perfekt til å frakte med seg en liten minikake!

    mandag 18. april 2011

    Oreokake

    Frøken glutenfri har sett på denne kaka på noen bursdager, og nå kom endelig dagen for å få smake på den. Oreokaken er en liten bombe av en kake, men så mektig som den er klarer du ikke store biten.

    Ingredienser:
    Bunn:
    Nesten 2 pakker Chocolate o's (glutenfrie "oreokjeks")
    100 gram smør

    Bland sammen i en foodprosessor og klem ut i en form. Sett i kjøleskapet, mens du begynner med det hvite fyllet.

    200 g Philadephiaost
    2,5 dl melis
    3 dl kremfløte
    Resten av kjeksene

    Bland ost og melis, pisk fløten og bland forsiktig. Bre utover 2/3 av kremen på bunnen, og brekk kjeksene i store biter og trykk ned i kremen. Inn i kjøleskapet igjen, og begynn med det brune fyllet.

    1 pk sjokolademousse, tilbered i henhold til pakka. Smør den på kaka, og la den stivne litt i kjøleskapet før du tar på resten av det hvite fyllet.

    Til slutt kan du smelte litt kokesjokolade og ringle over kaka.

    onsdag 29. desember 2010

    Macaron

    110 g skåldede, malte mandler
    200 g melis
    revet sitronskall
    100 g eggehvite
    50 g sukker



    Fyll:
    200 g hvit sjokolade
    3 ss sitronsaft
    5ss appelsinsaft

    Malte mandler, melis og revet sitronskall blandes sammen. Eggehviten piskes sammen med sukkeret til stiv marengs. Vend alt forsiktig sammen. Spøyt ut på bakeplate dekket med bakepair. Kakene skal være ca 5 cm store. La kakene stå og tørke en times tid før du steker dem på 150 grader i 8-10 minutter. La dem stå på brettet helt til de er kalde. De jeg alt for utålmodig løftet på før det, mistet innmaten sin.
     
    Fyllet laget jeg ved å smelte sjokoladen i vannbad og deretter vispe inn sitrussaften. Når kremen var blitt kald sprøytet jeg den på en macaron og klemte den sammen med en annen.