fredag 24. juni 2011

Jakten på verdens beste sjokoladekake

For ikke lenge siden var frøken glutenfri i fødselsdagsselskap. Mammaen til bursdagsbarnet hadde en sjokoladekake som var supergod, men den var ikke glutenfri. Jeg ba pent om å få oppskriften på en så god kake, og tro det eller ei, hun var villig til å dele skatten med meg. For den var virkelig en skatt som glutenkake. Nå gjensto det bare å transformere den til en glutenfri variant. I går på Sankt Hans-aften kunne vi nyte smaken av kaka. Jeg er ikke sikker på om den smakte det samme, men den var virkelig nydelig. Jeg hadde litt for lite mel, så jeg supplerte med 1,5 dl mandelmel.

Ingredienser:
400 g smør
4,5 dl vann
8 ss kakao

Jeg smeltet smøret sammen med kakaoen, og spedde med vannet.

Deretter:
9 dl sukker
4 egg

Dette pisket jeg sammen, for deretter å blande det sammen med smørblandingen.

Til slutt:
7,5 dl Schär melmiks C
1,5 dl mandelmel
1 ts salt
2 ts natron
3 dl rømme

Dette blandes i og helles i en langpanne. Stekes i 45 minutter ved 200 grader midt i ovnen.

Glasur:
200 g smeltet smør
100 g lys kokesjokolade
12 ss melk
4 ss vaniljesukker
10 dl melis
8 ss kakao

Disse blandes sammen, og helles utover kaken ganske raskt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar