søndag 5. juni 2011

No knead bread

I dag var tiden kommet for å prøve seg på knafritt brød. Kanskje var jeg for trøtt, kanskje var jeg for ukonsentrert, ikke vet jeg, men mye gikk galt.

Først skulle jeg blande deigen. Leste i oppskriften at jeg skulle ha i en teskje gjær. Hm, tenkte jeg, det må da være alt for lite. Tok i en ekstra for sikkerhets skyld, for kompakte brød er ikke godt. Det var helt klart for mye. Formen jeg kjøpte i går, rommer en liter. Etter fire timer hadde deigen vokst seg til tolitersmerket, og fremdeles var det åtte timer til deigen skulle være ferdighevet, hvordan skulle brødet få plass i formen? Jeg tok en råsjans og slang deigen i formen og stappet det inn i ovnen. Stekte først en halvtime med lokk og så et kvarter uten lokk. Brødet løftet lokket, og jeg tenker at det kunne blitt enda luftigere om det hadde hatt bedre plass til å ekspandere. Nå gjenstår den store testen. Blir brødet godkjent av frøken glutenfri, eller må jeg fortsette jakten på det gode glutenfrie brødet?

Ingredienser:
350 g Schär melmiks B
150 g Semper miks med fiber
5 dl kaldt vann
1 klype salt
1-en-ts gjær



Bland alle ingrediensene sammen og la det stå og heve lenge. La en form, feks en Pyrex form med lokk, stå i ovnen og varmes opp til 250 grader. Hell deigen opp i gryta og stek brødet i 30 minutter med lokk, deretter 15 minutter uten lokk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar