lørdag 11. juni 2011

Glutenfrie pizzabunner i bøtter og spann

Neste helg skal vi feire frøken glutenfri sin bursdag. De siste årene har vi servert små porsjonspizzabunner som alle de små frøknene som er på besøk legger på sine favorittingredienser og siden fortærer med stor iver. Fordelen med å gjøre det sånn er at selv om vi har en cøliaker, en er vegetarianer og en er melkeallergiker i selskapet så får alle noe de tåler og ikke minst liker. Jeg firedobler deigen nedenunder og steker ferdig pizzabunnene i forkant av bursdagen. Det lønner seg alltid å forsteke glutenfrie pizzabunner, ellers vil tomatsausen suges opp i pizzaen og gjøre den klissete. Disse pizzabunnene er også fine å fryse ned.

DEIG
3 dl vann
450 g glutenfritt mel
2 ss fiberhusk
25 g gjær
0,5 ts salt
2 ss olje


Deig:


Legg fiberhusk i bløt i vannet i ca 10 min.

Rør sammen alle ingrediensene til en smidig deig, elt den på bakebordet i 8-10 min. Legg den over i en bolle godt smurt med olje, dekk med plast og sett til heving i 2-3 timer. Del deigen i mindre biter, kjevle ut til porsjonspizzaer. Legg på bakepairkledt stekebrett. Pensle med kaldt vann og prikk med en gaffel. Forstek bunnene i varm stekeovn 230 ºC i 6-7 min.

Legg på ønsket fyll og stek videre i 6-8 min til osten er smeltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar