Viser innlegg med etiketten Middag. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Middag. Vis alle innlegg

søndag 30. oktober 2016

Søndagspostei

2 bokser kidneybønner, moses helt.
50 gram cashewnøtter og 50 gram mandler moses også helt, jeg bruke en kvern på kjøkkenmaskina mi.
Dette blandes sammen med en stavmikser.

Bland inn to bokser med røde linser i bønnerøra, men disse skal du ikke mose.

2 gulrøtter i små terninger
1 løk i små biter

Stekes i panna på lav varme til de blir blanke

Bland inn en stangselleri i små terninger og hvitløk i skiver i panna og stek litt til.

Ha i bønne-/linserøra og ha i 1,5 dl glutenfrie havregryn og bland godt.


Ha i krydder etter ønske og behag. Jeg hadde i kajennepepper, rosmarin, paprikapulver, salt og timian.

Jeg fylte dette i en en og en halv liters brødform med bakepapir i og stekte den i 60 minutter på 180 grader midt i ovnen.

Server med saus etter behag, tyttebær, poteter, stekt spisskål eller annet du har lyst på.





tirsdag 29. desember 2015

Spiralizer spaghetti

I dag har vi for andre dag i romjula spist lett middag. Magen sa i fra, nok var nok.

2 squash
1 pakke minitomater
1 storpakke kylling
2 fedd hvitløk
1 boks minimozarella
Noen stilker persille
Noen blader basilikum
Litt salt
Litt pepper
Litt oregano


Kjør squashen gjennom spiralizeren og sett til side. Del kyllingen i små biter og gjennomstek dem, ha i minitomatene, litt salt, hvitløken i skiver og litt oregano. La det putre i 10-15 minutter. Skru opp temperaturen og ha i squashen. La det frese med i noen minutter. Ha i basilikum og mozarellaost. Vel bekomme.



Waldorf

Det at jeg legger ut oppskrifter er egentlig litt galskap. Jeg bruker som regel bare opp det jeg har i kjøleskapet, eller jeg bruker opp hele frukten/grønnsaken som jeg kjøper. Det går som oftest greit.

Waldorf til alt for mange bruker jeg å lage hver nyttårskveld. "Oppskriften" er som følger.

En hel ananas i biter, fersk.
En boks med druer, røde eller grønne, alt etter som hvilke av dem som ser best ut i butikken.
Fem-seks stenger med stangselleri
4-5 røde epler
Saften av en sitron

Bland dette sammen

1 dl majones
1 beger med fløte, pisket til krem

Vend kremen inn i majonesen og bland med frukten.

Legg på valnøttkjerner som pynt på toppen.

Stuffing til kalkun



Bacon
Sopp i små terninger
Løk

Surres i panna

Bland med:
Brød i terninger (glutenfritt selvfølgelig)
Stangselleri
Persille
Hakkede valnøtter, droppet jeg visst også i dag
Andre grønnsaker du har i skapet, som du vil bli kvitt
Creme fraiche, til det blir en litt klebrig masse.
Timian
Salt 
Pepper
Og litt kraft

Ha det i en ildfast form, legg over et lokk eller aluminiumsfolie og stek det sammen med kalkunen en times tid..

Spis sammen med kalkunen. Denne er egentlig så god, at du kan droppe kalkunen.

Morgendagen stuffing kommer i tillegg til å inneholde søtpotetrestene med tranebær. Matrester skal brukes opp, samme hvilken dag som kommer etter :)

søndag 11. oktober 2015

Hagepai


I dag har jeg testet paimelet til Det glutefrie verksted. Skikkelig godt. Prøvde å bruke to poser til en svær paiform, men det ble for mye. Tror likevel at en pose ville vært for lite. Jeg fulgte oppskriften på utsiden av pakka. Men lat som jeg er klemte jeg deigen ut i formen med hendene, prikket den og forstekte den i 10 minutter. Fylte den deretter med grønnsaker fra hagen. Grønnkål, stangselleri, squash og tomater fikk seg en tur i paien. I tillegg la jeg til litt løk, hvitløk, ost og kylling fra kjøleskapet. Fylte opp med 8 egg og stekte den i 40 minutter. 

tirsdag 29. september 2015

Matmuffins

1,5 dl kakemiks
1 dl quinoamel
1 dl bokhvetemel
1,5 dl jyttemel
2 dl havregryn
1 ts fiberhusk
1 ts salt
1/2 ss paprikapulver
1 ts bakepulver
1 dl olivenolje
3 dl melk
2 egg
150 gram fetaost i biter
Så mange soltørkedetomater du har lyst på
150 gram oliven uten stein


Bland alt godt sammen og ha i muffinsformer. Brett er best synes jeg, bare husk å smøre forma, det husket ikke jeg. Stek  ved ca 200 grader i 15-20 minutter. Disse var gode dagen etter også.

Brokkoli- og pastasalat

Brokkoli- og pastasalat

Brokkoli- og pastasalat er blitt en ny favoritt her i heimen. Den er relativt enkel å lage, og "alle" liker den. Ingrediensene er omtrentlige, for jeg tar i grunnen bare det jeg har for hånden.

Brokkoli, ofte 2 stykker
Løk, også ofte 2 
Baconbiter, for eksempel en pakke
Pinjekjerner, så mange jeg har igjen
Soltørkede tomater, det samme som med pinjekjernene
Kokt glutenfri pasta. Semper sine er gode om du skal spise dem samme dagen, Barilla om du vil spise rester dagen etter også.

Stek baconbitene og legg dem til side. Rist pinjekjernene og sett dem til side.

Varm løken i en wokpanne til de er blitt myke. Ha i buketter med brokkoli og stek dem til de har fått en fin grønnfarge. Bland alle ingrediensene og ha over dressingen som står nedenfor. Spis. Så enkelt så godt.

Dressing:
Majones
Eplesidereddik, så mye at du kjenner et lite sting på tunga (jeg har i litt i overkant av 3 spiseskjeer)
Litt sukker eller honning
Dijonsennep med honning (en spiseskje)

Blandes sammen og has over salaten.

mandag 22. september 2014

Pitabrød

Disse ble ganske vellykkede. Noen av dem ble nære helt riktige. Kommer tilbake til de små forskjellene som var viktige for resultatet.

5,5 dl vann
50 gram gjær
1 ts sukker
2 pakker Semper mix
2 dl pofiber

Alt blandes sammen i en kjøkkenmaskin og får stå og hev litt. Deretter deler du deigen i emner som du klemmer/kjevler flate. Nå kommer du til første viktige del. Emnene må bli ganske flate, og kanskje litt tynnere i kantene enn på midten. La dem stå og heve langt om lenge og lengere enn langt. Det siste brettet ble mye finere enn det første.

Stek dem på 230 grader i 6-8 minutter.

mandag 26. august 2013

Pulled pork


 
En vakker lørdag forsøkte vi oss på pulled-pork. En langtidsstekt svinenakke, som det skulle vise seg at var ferdig ca 16 timer etter at vi la den på grillen. Legg grillbriketter i en dobbel ring, la det være en åpning og dryss over spon. Varm opp 10-15 grillkull og legg dem i den ene enden og så skal brikettene tenne hverandre som dominobrikker. Opp på grillen bar det med nakken, som var krydret med brunt sukker, salt, sennepspulver, pepper, cayennepepper, paprikapulver og ingefær. Steketermometer inn i grisen, og steketermometer for å sjekke temperaturen. Først full åpning på grillen til den nådde 110 grader, deretter lukker du nesten helt igjen spjeldet under for å holde temperaturen der. Grisen er ferdig når kjernetemperaturen er 100 grader. Dra grisen fra hverandre, bland inn barbecuesaus, lass på et burgerbrød og nyt en skikkelig god burger.
 

fredag 29. mars 2013

Langtidsstekt lam og tomatchutney

Lammestek

Et stykk utbenet lammestek, surret sammen, puttet inn i stekeovnen på ca 70 grader sto og godgjorde seg i hele dag badet i rødvin, persillerot og løk. Resultatet ble hypermørt. Det tok vanvittig lang tid, så på slutten kjørte jeg opp til 100 grader.
 
Beinet kokte jeg kraft på, og det ble basisen for sausen.

Tomatchutney

2 pakker cherrytomater, delt i to
8 ss sukker
En god dæsj balsamicoeddik

Alt has i en kjele, kokes i en times tid, og settes til avkjøling i kjøleskapet.

torsdag 28. mars 2013

And- og ananaspizza

1 pk lantbrødmix, laget nesten som på pakka, men med 4 dl vann.
1 pk Villa Paradiso pizzasaus
1,5 andebryst, rest fra i går, skåret i skiver
1 boks ananas
Revet ost

Stek på 225 grader i 20-23 minutter midt i ovnen


 

mandag 18. mars 2013

Marinerte reker med grønnsaksskuffsuppe

Suppa besto denne gangen av:

2 fedd hvitløk
1 løk
1 sellerirot
4 poteter
2 gulrøtter
Salt
Pepper
Noen skjeer lettrømme

Deles i biter, kokes mørt, kjøres jevnt og har i rømme.

Marinerte reker:

1 boks pillede erter
En god dæsj karri, mer enn du skulle tro var nødvendig
1/2 chili
3 cm ingefær
En skvis sitron
Litt olivenolje
Koriander

Hakk ingefæren, korianderen og chilien fint og bland alt sammen. Sett det i kjøleskapet mens du venter på at suppa skal bli ferdig.

søndag 3. februar 2013

Luksusrestesuppe


 
 
 
1 stekt hjortebiffskive fra i går, skåret i terninger
En håndfull traktkantreller
Rester av Portvinssausen fra i går
1/4 sellerirot, skåret i terninger
1/2 løk, skåret i biter
Noen skiver pepperonipølse, skåret i biter
En skvett fløte
Noen broccolibiter
Salt og pepper
 
Fres kantarellene, ha i løk og selleri og fres litt til. Ha i resten av ingrediensene og kok inn litt, til grønnsakene er møre. Til slutt har du noen biter broccoli og koker det i noen minutter til

onsdag 9. januar 2013

Restelaks





Jeg fortsetter restematkarusellen og i dag måtte vi spise opp gravlaksen. I en ildfast form delte jeg en halv squash og en løk i terninger, kuttet gravlaksen i biter og helte over en rest med kremfløte. Settes inn i ovnen og stekes på 200 grader i 20-30 minutter.

lørdag 6. oktober 2012

Halvstekte, grønne tomater

Og noen røde. Sommerens grøde var ikke stor, den ble heller ikke moden. Hva gjør vi da? Jo vi halvsteker dem litt, sånn at smaken blir litt søtere, litt mer sommerlig.

Ingredienser:
Mislykkede tomater fra hagen, deles i to, legges på et bakepapir med snittflaten opp.
Litt olje
Litt salt

Stek på 100 grader, varmluft i noen timer. Legg på glass med olivenolje. Deretter kan du sette deg ned og vente på neste sommer, og håpe at den bringer flere soldager.



søndag 16. september 2012

Kylling milano

En venninne, Anne, har noen ganger servert en saus som er sånn at du skulle ønske at det var uutømmelige mengder av den. At det skulle være noe av det sunneste du kunne finne på å putte i magen, men det er det ikke. Eller? Lavkarbo? Er det ikke det, da? Riktignok er jeg ikke på lavkarbo, men jeg kan jo late som. I alle fall for et måltid. Ingrediensene er som følger:

Smør til å surre 3 hakkede hvitløker

40 gram soltørkede tomater (uten olje) i småbiter, som kokes sammen med hvitløken og 2,25 dl buljong/kraft i 10 minutter.

3 dl fløte varmes til kokepunktet og får så stå og surre i 1,5 timer. Helt på slutten har du i litt finhakket basilikum.

Stek kyllingfileter, kok ut panna og hell i sausen. Spis med det du måtte ønske av tilbehør. Dersom du er vegetarianer, dropper du kyllingfileten og erstatter dem med noe annet. Sausen er god nok som den er.

mandag 13. august 2012

Ikke-ketchup

Forsøkte å lage ketchup i dag, men det synes jeg ikke det liknet på. Jeg sier ikke at det ikke var godt, men det liknet mer på en tomatsaus. Kanskje ville den liknet mer hvis jeg hadde kokt den lenger? For at jeg skal huske det til neste gang, skriver jeg likevel ned oppskriften slik at jeg kan forsøke å forbedre meg en annen gang.

1 boks økologiske cherrytomater
2 ss økologisk tomatpure
1,5 dl mørkebrunt sukker
1 dl eplesidereddik
1 stort fedd hakket hvitløk
1/2 rød hakket chili
1 hakket rødløk
Litt olje

Stek rødløken en stund i oljen, hell i alle de andre ingrediensene og kjør glatt med en stavmikser. La blandingen småputre i en times tid til den har tyknet og likner ketchup. Dersom den ikke er glatt nok, kjører du den en gang til med stavmikseren. Server kald.

lørdag 11. august 2012

Steinbit med bacon og grillet ananas med chili og Mascarpone




Dagens middag ble grillet på pizzasteinen. Steinbiten la jeg i en aluminiumsform med litt olje i bunnen etter at jeg hadde delt den i passelige biter og surret i bacon. Potetene delte jeg i to, vendte dem i olje og stekte dem med snittsiden ned. Vi bruker indirekte grilling, så alt kullet er på sidene og lokket er på.

Mens vi spiste middagen la vi en aluminiumspakke med ananas og chilibiter inn på pizzasteinen og lot dem ligge og kose seg. Til dette serverte jeg Mascarponeost, som jeg hadde søtet med litt melis. Jeg tror det ble sommerens beste middag.


søndag 5. august 2012

Restematpai til frokost




Paiskallet, er ferdig butterdeig fra DS. Kjevle ut deigen og kle små minipaier, prikk bunnen og sett dem i fryseren. Stekes i 5-10 minutter ved 200 grader.

Fyll:
Ferdigstekte kantareller
Løk, hakket
Hvitløk, hakket
Purre, skiver
Tomater, delt i to
Ost, delt i kuber
Soltørkede tomater, delt i minibiter
Egg og fløte, vispet sammen

Legg det du måtte ha av rester i paiskallet og hell på egg og fløteblandingen. Stekes på 150 grader i ca 15-20 minutter. Kjenn på eggeblandingen, når den er stivnet er den ferdig.  Disse minipaiene er fine som turmat og skolemat.

mandag 30. juli 2012

Grilla pizza

DEIG

3 dl vann
450 g glutenfritt mel
2 ss fiberhusk
25 g gjær
0,5 ts salt
2 ss olje


Elt sammen alle ingrediensene og sett til heving i 2-3 timer. Kjevle ut til minipizzaer. Vi hadde omtrent tolv stykker. Vi har en pizzastein til grillen vår, og på den forstekte vi bunnene på den ene siden. Så tar vi og snur dem legger på fyll og steker dem ferdige på den andre siden. Husk å ha på lokket.