Viser innlegg med etiketten vegetar. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten vegetar. Vis alle innlegg

søndag 22. januar 2017

Appelsinmarmelade


1 bitter appelsin
1 økologisk vanlig appelsin
0,5 dl vann, cirka
Alle kjernene samlet i en eller annen beholder

Skjær appelsinene i båter, jeg skar dem i seks. Skiv dem deretter. Neste gang skal jeg halvfryse dem, for å gjøre det lettere å skjære i jevne skiver. Vei dem, før du legger dem i en kjele sammen med alle de hittil nevnte ingredienser. Kok i 1,5 time.

Nå gjelder det at du husker hvor mye appelsinene veide, for du skal ha i halvparten så mye sukker som appelsiner.
Kok massen videre i 30 minutter, sjekk at det har fått syltetøykonsistens. Hell på glass.

Neste gang skal jeg lage større porsjon, men siden det var første gang, turte jeg ikke å lage mer.


mandag 5. desember 2016

Honning- og kanelnøtter

En pose med mandler
2 ss flytende honning
1 ts olje
3 ts kanel
Noen klyper salt.

Bland sammen honning, mandler og olje. Legg nøttene ut på et brett og strø over salt og kanel. Stek nøttene på 200 grader midt i ovnen i 7-8 minutter. De er ferdige når det bobler litt i honningen.


søndag 30. oktober 2016

Søndagspostei

2 bokser kidneybønner, moses helt.
50 gram cashewnøtter og 50 gram mandler moses også helt, jeg bruke en kvern på kjøkkenmaskina mi.
Dette blandes sammen med en stavmikser.

Bland inn to bokser med røde linser i bønnerøra, men disse skal du ikke mose.

2 gulrøtter i små terninger
1 løk i små biter

Stekes i panna på lav varme til de blir blanke

Bland inn en stangselleri i små terninger og hvitløk i skiver i panna og stek litt til.

Ha i bønne-/linserøra og ha i 1,5 dl glutenfrie havregryn og bland godt.


Ha i krydder etter ønske og behag. Jeg hadde i kajennepepper, rosmarin, paprikapulver, salt og timian.

Jeg fylte dette i en en og en halv liters brødform med bakepapir i og stekte den i 60 minutter på 180 grader midt i ovnen.

Server med saus etter behag, tyttebær, poteter, stekt spisskål eller annet du har lyst på.





lørdag 13. august 2016

Banankake





På fruktfatet lå det to bananer. De lyste mot meg og "sa": Her må noe gjøres. Ok, tenkte jeg, skal jeg kaste dem, eller skal jeg slenge sammen en kake. Som tenkt, så gjort. Kaka ble slengt sammen.

Ingredienser:
  • 2 bananer
  • 100 gram smør
  • 100 gram sukker
  • 200 gram grov mix fra Semper
  • 25 gram hirsemel
  • 0,5 dl melk
  • 2 egg
  • 2 ts bakepulver


Bland alt sammen med en stavmikser. Bare kjør det jevnt. Full guff. Hell det i en bakepapirkledd brødform. Jeg tror forma mi  er 1 liter. Stekte den på 180 grader, litt nedenfor midten av ovnen på rist. Steketiden ble cirka 1 time og 15 minutter. Jeg måtte dekke den med aluminiumsfolie etter en time, for at den ikke skulle bli for mørk på toppen. Stikk en spiss gjenstand i kaka di og sjekk at det ikke henger igjen for mye deig på den når du drar den ut. Da er den ferdig.

  • Tips: Jeg tipper du kan bruke nesten hva som helst av mel. Jeg er heller ikke så kjempenøye når jeg baker, så detter det noen få gram mer med mel opp i bollen, satser jeg på at det går bra. Som regel gjør det det.

tirsdag 29. september 2015

Matmuffins

1,5 dl kakemiks
1 dl quinoamel
1 dl bokhvetemel
1,5 dl jyttemel
2 dl havregryn
1 ts fiberhusk
1 ts salt
1/2 ss paprikapulver
1 ts bakepulver
1 dl olivenolje
3 dl melk
2 egg
150 gram fetaost i biter
Så mange soltørkedetomater du har lyst på
150 gram oliven uten stein


Bland alt godt sammen og ha i muffinsformer. Brett er best synes jeg, bare husk å smøre forma, det husket ikke jeg. Stek  ved ca 200 grader i 15-20 minutter. Disse var gode dagen etter også.

søndag 5. oktober 2014

Gode, ganske grove scones

1 pakke lantbrødmiks
Skallet til en sitron
Safta til sitronen, fyll på med melk til 2 dl
1 dl yoghurt
1,5 ts bakepulver
100 gram smør
2 ss honning
2 ss hampfrø
1 dl mandelmel

Bland alt i mikseren til det blir jevnt.
Ha litt olje på hendene og form til boller som du klapper flate.
Stek på 200 grader midt i ovnen. Mine var ferdige etter litt over 20 minutter, men det kommer an på størrelsen.

tirsdag 15. oktober 2013

Magrere vegetarmatmuffins

4 dl glutenfri fiberbakst fra Schär
1 dl glutenfrie havregryn
2 ss bakepulver
1 klype salt
1 ss paprikapulver
4 egg
2 dl melk
100 gram kesam
5 soltørkede tomater kuttet i småbiter
100 gram revet Norvegia
Oregano

Alt blandes, og stekes midt i ovnen i ca 20 minutter på 180 grader med varmluft. Supert på tur.

fredag 13. september 2013

Rognebær- og eplegele

1,5 kg rensede rognebær
6 sure epler

Dette kokes til saft i saftkokeren. Hell det i en kjele, i dag ble det ca 1,3 liter saft. Hadde i 1,2 kg sukker, kokte inn til det besto geleprøven. Jeg har nå helt geleen på steriliserte glass, og venter nå på at de skal stivne så jeg kan legge på et lag med syltevoks. Sunt, neppe. Godt, ja.

søndag 8. september 2013

Svartsurbærsaft

Dette innlegget er ikke ment som en oppskrift for noen andre enn meg selv. Jeg husker ikke hvor mye sukker jeg bruker å ha i, så nå skriver jeg hva jeg prøver meg på her og så får jeg sjekke om det blir bra. Så når det har gått et år, og jeg sikkert ikke husker det da heller, kan jeg se etter her.

1 liter saft sur aroniasaft
150 gram sukker

Varmes til sukkeret er ferdig.

Påminning: Dette ble en ganske søt saft. Prøv 100 gram neste gang.

lørdag 7. september 2013

Baguetter

3 dl sorghummel
3 dl brunt rismel
1 dl maizena
2 ts salt
1/2 dl fiberhusk
2 ss pofiber
2 ss fibrex
1 pk gjær
7 dl vann
1 egg
1/2 dl sirup
 
Bland alt sammen, og la det stå til heving i 30 minutter. Bak ut, rull i mel og legg dem i et baguettbrett (kjøpt på Clas Ohlson) til heving i 20 minutter. I mens lar du et stekebrett stå inne i stekeovnen mens den varmer seg opp til 250 grader. Snitt dem rett før du legger dem inn i ovnen. Stekes i ca 30 minutter, snu dem på slutten for å få få litt jevnere farge. Oppskriften er nesten identisk med oppskriften i Friendly bread.
 


lørdag 13. juli 2013

Banoffee




2 bokser sukret kondensert melk, kokt i vannbad (helt tildekket, ellers vil det visstnok eksplodere) i 2 timer

1 pakke med pepitas kjeks, finsmuldret
100 gram smør, smeltet

Disse to blandes sammen, klemmes ut i en bakeform og settes i fryseren

2 bananer
Kremfløte

1 dobbel-Daim, hakket i biter

Oppå kjeksbunnen, smører du karamellen. Legg ut et lag med bananer i skiver, dekk med krem og strø den hakkede daimen over. Ferdig.

Nysentrifugert juice og havremuffins


Juice:
2 epler
2 appelsiner
4 gulrøtter
 
 
 
Havremuffins:
250 gram glutenfri havre, 3/4 kvernet til mel
50 gram sukker
2 ts bakepulver
250 gram melk
60 gram olje
2 egg
Litt salt
Noen kverndrag med vanilje

Bland alt sammen, hell i muffinsformer som står i et muffinsbrett og stek på 180 grader i ca 15 minutter midt i ovnen.

lørdag 6. juli 2013

Myntevann

Noen kvaster mynte, denne gangen brukte jeg peppermynte.
Så mye vann du vil

Kok opp, og trekk til side, ha i litt søtt (bruk hva du vil, lønnesirup, sukker, Stevia eller honning) og la det stå og avkjøle. Hell på flasker som du setter i kjøleskapet. Forfriskende en varm sommerdag.

Aprikosmarmelade

650 gram aprikoser, uten stein
600 gram sukker
Saften av en sitron

Legg aprikoshalvdelene, sukkeret og sitronsaften i en bolle. Sett den kaldt en dag for å få ut litt av væsken i aprikosene. Så heller du det i en litt vid kjele, og varmer det opp på svak varme. Kok det deretter på litt høyere temperatur i 20-30 minutter. Hell det på steriliserte glass.

søndag 2. juni 2013

Hummus




 
Jeg har laget hummus denne helga. Utrolig godt og enkelt. I dag har jeg til og med laget dobbel porsjon i håp om å ha igjen litt som jeg kan ha på brødskiva i morgen. Det skulle vært sesampasta i den, men det hadde jeg ikke, så da brukte jeg olivenolje. Jeg synes det fungerte helt fint, og da er det lettere å få  laget det, samme hvor i Norges land du befinner deg.
 
Ingredienser:
 
1 pk kikerter
1 eller 2 fedd hvitløk
Olivenolje
Litt kummin
Litt salt
Et par skvis limejuice
 
Kjøres i foodprocessoren til det er blitt helt jevnt. Putt på glass, og spis til middag, på brødskiva, som dip. I dag skal jeg ha det sammen med ovnsbakte grønnsaker. 
 


lørdag 6. oktober 2012

Halvstekte, grønne tomater

Og noen røde. Sommerens grøde var ikke stor, den ble heller ikke moden. Hva gjør vi da? Jo vi halvsteker dem litt, sånn at smaken blir litt søtere, litt mer sommerlig.

Ingredienser:
Mislykkede tomater fra hagen, deles i to, legges på et bakepapir med snittflaten opp.
Litt olje
Litt salt

Stek på 100 grader, varmluft i noen timer. Legg på glass med olivenolje. Deretter kan du sette deg ned og vente på neste sommer, og håpe at den bringer flere soldager.



mandag 1. oktober 2012

Grønnkålsnacks



Ingredienser:
Så mye grønnkål du har lyst på
1 barneskje med olje, det passer til ett brett med grønnkålsnacks
Salt

Riv av bladene fra den tykke stilken og legg i en bolle. Hell på oljen og vend bladene med hendene, pass på å gni litt inn i kriker og kroker også. Kvern over litt salt. Sett dem inn i ovnen på 100 grader (varmluft), sjekk når de er ferdige. Mine var ferdige etter ca en halv time. Knasende, nesten sunt snacks som faktisk ble fortært av barna også.

torsdag 13. september 2012

Boller


Endelig har jeg fått til gode boller. Oppskriften er inspirert av noen boller jeg så på facebook.
Ingredienser:
1 pk Semper mix
2 ss fiberhusk
1 pk gjær
1 egg
2 ss kardemomme
4 toppede skjeer med sukker
60 gram smør
5 dl melk
Bland alt i kjøkkenmaskinen, la den gå helt til den har blitt godt blandet. (Har du dårlig tid til hevinga, varmer du melka). La deigen stå og heve i en halv times tid. Sprøyt så ut små boller på stekebrettet og la den så stå og heve i 1-2 timer, . Stek på nest nederste rille i 10-12 minutter på 250 grader.

onsdag 1. august 2012

Turmat



Dagens turmat: Lapperøre med nyrørte blåbær. Ta med et glass med litt sukker og en teskje Certo. Plukk bær og rør i vei. I en flaske hadde vi med lapperøre og stekte lapper på stormkjøkken. 

mandag 9. juli 2012

Havrekjeks

Kjeks er alltid egnet som turmat. Mye energi. Tørker ikke. Frister og motiverer opp tunge bakker. Disse ble rett og slett ekstra gode, og har du vært så heldig å få tak i geitost fra en av de mange små ysteriene i Norges land får du en fin stund mens du kikker ut over havet fra toppen av et fjell.

Ingredienser:
3 egg
180 gram sukker

Piskes til eggedosis

180 gram smeltet smør
250 gram Schar mix C
360 gram glutenfrie havregryn
1 ts hornsalt
1 ts natron

Alt mikses sammen i bakebollen og settes til å svelle i ca 2 timer. Kjevl deigen og stikk ut sirkler med et glass. Sett stekebrettet inn i kjøleskapet slik at kjeksene blir helt kalde. Deretter steker du dem i 15-20 minutter på 175 grader. Følg med, for det kommer an på stekeovnen om det går raskt eller sakte. De er ferdige når de har fått litt brunfarge.