Viser innlegg med etiketten glutenfritt. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten glutenfritt. Vis alle innlegg

søndag 28. mai 2017

Skolebrød



Skolebrød

Når du tusler forbi Bit, Baker Samson eller liknende steder lyser skolebrødene mot deg.  Og så tenker jeg, det hadde sannelig vært godt du. Men så tenker jeg meg om en gang til, og så lar jeg være likevel. I dag har jeg bakt noen som jeg ikke har latt være i fred, to store boller har forsvunnet ned i magen.

2 pakker Sermper mix
200 gram sukker
200 gram smør i biter
1 pakke tørrgjær
kardemomme
8 dl melk

La maskinen gå i en liten evighet. Klatt deigen ut i passelige bollestørrelser. Jevn med baksiden av en skje som du har dypper jevnlig i vann. Dypp fingeren din i vannet og lag sirkelbevegelser midt i bolla så du får plass til masse krem. La dem heve lenge og vel. Ha i vaniljekremen (nå kan det hende du må utvide hullet litt mer først). Stek på 250 grader i cirka 10 minutter.

søndag 1. januar 2017

Frokostrundstykker


1 pakke tørrgjær
1 ts salt
1 ss honning
1 pakke mix fra Semper
En dæsj gresskarkjerner
En dæsj sesamfrø
5 dl lunkent vann
1 dl melk

Rør alt godt rundt. La det svelle en liten stund. Ha det over i et smurt muffinsbrett og la dem heve. Stek i 15 minutter på 200 grader på varmluft midt i ovnen. Ta dem ut av formen, og stek dem med bunnen opp i 3-5 minutter til.

torsdag 22. desember 2016

Brente mandler

250 gram mandler
200 gram sukker
40 gram vann

Kok alt i kjelen, først blir det som en sirup, deretter blir det finkornet sukker. Nå fortsetter du å koke det litt til, til det kleber seg til mandlene. Jeg kokte dem kun til det ble et fint, brunhvitt lag rundt hver mandel. Det dannes mer akrylamid dersom de blir helt brune.

søndag 18. desember 2016

Smultringer


Oppskriften har jeg hentet fra smultringbakeren til Aanonsen, men reduserte melmengden med 300 gram.

6 egg
450 gram sukker

Piskes til eggedosis

2,5 dl kremfløte

Piskes til krem

Mål opp:
3 ts hjortetakksalt
1 ts natron
4 ts kardemomme
1 kg Semper fin

4 dl melk
4 dl kefir

Bland alt sammen. La røra stå og svelle.

Smelt smult, varm den til ca 180 grader. Slipp en smultring ned fra smultringbakeren. Hold den ganske lavt over smulten (ellers spruter det) og ikke minst hold den rett. Det gikk best når vi ikke hadde i mer enn tre om gangen. La den ligge til den har fått ønsket farge, vipp den litt på siden og ikke snu den, før du er helt sikker på at den er brun nok. Deretter lar du den ligge og bli passe brun på den andre sida. Så må den ligge på et papirtørk, for å bli kvitt litt overskuddsfett. Frys dem ned, og ta dem opp når det er på tide å spise dem. Det kan være greit å varme dem litt i ovnen med aluminiumsfolie rundt, men det bestemmer du.

mandag 12. desember 2016

Lussekatter

1,2 liter rismelk
4 ss fiberhusk
0,5 gram safran
1 pakke gjær

La alt dette blandes i maskinen

Tilsett:
1 kg semper fin mix
1,5 dl sukker
8 ss melkefritt margarin
1 egg

La alt gå og blandes lenge. Ha det i engangsplastposer fra butikken. Sprøyt ut lussekatter på brett. La dem heve i 1-2 timer. Pensle dem med egg og stikk to rosiner i hver lussekatt, før du steker dem på 220 grader i 10-12 minutter.


mandag 5. desember 2016

Honning- og kanelnøtter

En pose med mandler
2 ss flytende honning
1 ts olje
3 ts kanel
Noen klyper salt.

Bland sammen honning, mandler og olje. Legg nøttene ut på et brett og strø over salt og kanel. Stek nøttene på 200 grader midt i ovnen i 7-8 minutter. De er ferdige når det bobler litt i honningen.


søndag 4. desember 2016

Biscotti

Første julekake er bokstavelig i boks. Det er fremdeles vanskelig å dele biscottiene i skiver etter at de er stekt første gangen, så du må være tålmodig og vente til de er blitt helt kalde. Deretter må du finne fram den aller skarpeste kniven du har, og skjære dem i skiver.  Når de kommer ut av ovnen andre gangen, må du igjen være forsiktig, så du ikke knekker dem.

Ingredienser:
3 egg
300 gram sukker
1 ss sitronskall
350 gram Toro fin kakemiks, jeg brukte akkurat en pakke, altså litt mindre
1 ts bakepulver
225 gram grovhakkede mandler.

Pisk egg og sukker til eggedosis, vend inn sitronskallet. Bland inn bakepulver og mel. Til slutt tilsatte jeg mandlene. Legg dem i en lang, ganske tynn pølse på bakepapiret, og stek dem i 50 minutter på 150 grader midt i ovnen. Ta dem ut og la dem bli helt kalde. Skjær etter beste evne pølsene i skiver, og legg dem tilbake på stekebrettet. Deretter skal de tørke i 15 minutter til. Ikke flytt dem med en gang, men la dem bli kalde igjen før du løfter dem.




søndag 30. oktober 2016

Søndagspostei

2 bokser kidneybønner, moses helt.
50 gram cashewnøtter og 50 gram mandler moses også helt, jeg bruke en kvern på kjøkkenmaskina mi.
Dette blandes sammen med en stavmikser.

Bland inn to bokser med røde linser i bønnerøra, men disse skal du ikke mose.

2 gulrøtter i små terninger
1 løk i små biter

Stekes i panna på lav varme til de blir blanke

Bland inn en stangselleri i små terninger og hvitløk i skiver i panna og stek litt til.

Ha i bønne-/linserøra og ha i 1,5 dl glutenfrie havregryn og bland godt.


Ha i krydder etter ønske og behag. Jeg hadde i kajennepepper, rosmarin, paprikapulver, salt og timian.

Jeg fylte dette i en en og en halv liters brødform med bakepapir i og stekte den i 60 minutter på 180 grader midt i ovnen.

Server med saus etter behag, tyttebær, poteter, stekt spisskål eller annet du har lyst på.





tirsdag 4. oktober 2016

Pasjonsfruktpudding eller noe sånn

Dagens oppskrift er en litt sunnere dessert.

Ingredienser og framgangsmåte:

3,5 dl fløte
1 ss sukker med vaniljekorn

Legg 3 plater med gelatin i bløt.

Varm opp fløten og sukkeret til det ryker. Klem vannet ut av gelatingplatene og smelt dem i fløten. Visp mens du lar gelatinen gli sakte men sikkert ned i blandingen.

Ha i et stort beger med Tine fyldig pasjonsfruktyoghurt. Visp godt så alt blander seg.

Sett den i kjøleskapet og server den med revet sjokolade.

Bilderesultat for tine pasjonsfrukt fyldig

lørdag 13. august 2016

Banankake





På fruktfatet lå det to bananer. De lyste mot meg og "sa": Her må noe gjøres. Ok, tenkte jeg, skal jeg kaste dem, eller skal jeg slenge sammen en kake. Som tenkt, så gjort. Kaka ble slengt sammen.

Ingredienser:
  • 2 bananer
  • 100 gram smør
  • 100 gram sukker
  • 200 gram grov mix fra Semper
  • 25 gram hirsemel
  • 0,5 dl melk
  • 2 egg
  • 2 ts bakepulver


Bland alt sammen med en stavmikser. Bare kjør det jevnt. Full guff. Hell det i en bakepapirkledd brødform. Jeg tror forma mi  er 1 liter. Stekte den på 180 grader, litt nedenfor midten av ovnen på rist. Steketiden ble cirka 1 time og 15 minutter. Jeg måtte dekke den med aluminiumsfolie etter en time, for at den ikke skulle bli for mørk på toppen. Stikk en spiss gjenstand i kaka di og sjekk at det ikke henger igjen for mye deig på den når du drar den ut. Da er den ferdig.

  • Tips: Jeg tipper du kan bruke nesten hva som helst av mel. Jeg er heller ikke så kjempenøye når jeg baker, så detter det noen få gram mer med mel opp i bollen, satser jeg på at det går bra. Som regel gjør det det.

tirsdag 29. desember 2015

Spiralizer spaghetti

I dag har vi for andre dag i romjula spist lett middag. Magen sa i fra, nok var nok.

2 squash
1 pakke minitomater
1 storpakke kylling
2 fedd hvitløk
1 boks minimozarella
Noen stilker persille
Noen blader basilikum
Litt salt
Litt pepper
Litt oregano


Kjør squashen gjennom spiralizeren og sett til side. Del kyllingen i små biter og gjennomstek dem, ha i minitomatene, litt salt, hvitløken i skiver og litt oregano. La det putre i 10-15 minutter. Skru opp temperaturen og ha i squashen. La det frese med i noen minutter. Ha i basilikum og mozarellaost. Vel bekomme.



tirsdag 22. desember 2015

Karameller

500 gram sukker
90 gram sirup
10 gram glukose
2 dl fløte
vaniljesukker

Alt has i en kjele. Kok til sukkertermometeret viser 118-120 grader. Hell i en liten form kledd med bakepapir og la det bli kaldt. Del i passende biter og pakk dem inn. Jeg bruker oppbevare dem i kjøleskapet.

NB: Ikke skrap ut av kjelen når du skal ha karamellen over i forma. Et lite sukkerkorn, og du har ødelagt karamellene dine. Det skal, i henhold til mine flinke næringsmiddelkandidatvenner, hjelpe at det er forskjellige sukkerarter i karamellene.

søndag 13. desember 2015

Lussekatter (igjen)

1 pk mix fra Semper
1 dl sukker
1 brev safran
1 ts kardemomme
2 ss fiberhusk
1 pk fersk smuldret gjær

Bland sammen:

1 beger kesam som du har i et dl-mål, fyll på:
kald melk til du når 5 dl
1 egg i et tomt dl-mål, fyll på med smeltet smør til du får 1 dl

Bland det våte og det tørre godt, la det stå og svelle 10 minutter. Fyll i sprøytepose, sprøyt ut lussekattlignende former. Legg en rosin i hver sving. La dem heve i 1-2 timer. Stek på varmluft midt i ovnen i 10-12 minutter.



søndag 11. oktober 2015

Hagepai


I dag har jeg testet paimelet til Det glutefrie verksted. Skikkelig godt. Prøvde å bruke to poser til en svær paiform, men det ble for mye. Tror likevel at en pose ville vært for lite. Jeg fulgte oppskriften på utsiden av pakka. Men lat som jeg er klemte jeg deigen ut i formen med hendene, prikket den og forstekte den i 10 minutter. Fylte den deretter med grønnsaker fra hagen. Grønnkål, stangselleri, squash og tomater fikk seg en tur i paien. I tillegg la jeg til litt løk, hvitløk, ost og kylling fra kjøleskapet. Fylte opp med 8 egg og stekte den i 40 minutter. 

tirsdag 29. september 2015

Matmuffins

1,5 dl kakemiks
1 dl quinoamel
1 dl bokhvetemel
1,5 dl jyttemel
2 dl havregryn
1 ts fiberhusk
1 ts salt
1/2 ss paprikapulver
1 ts bakepulver
1 dl olivenolje
3 dl melk
2 egg
150 gram fetaost i biter
Så mange soltørkedetomater du har lyst på
150 gram oliven uten stein


Bland alt godt sammen og ha i muffinsformer. Brett er best synes jeg, bare husk å smøre forma, det husket ikke jeg. Stek  ved ca 200 grader i 15-20 minutter. Disse var gode dagen etter også.

Brokkoli- og pastasalat

Brokkoli- og pastasalat

Brokkoli- og pastasalat er blitt en ny favoritt her i heimen. Den er relativt enkel å lage, og "alle" liker den. Ingrediensene er omtrentlige, for jeg tar i grunnen bare det jeg har for hånden.

Brokkoli, ofte 2 stykker
Løk, også ofte 2 
Baconbiter, for eksempel en pakke
Pinjekjerner, så mange jeg har igjen
Soltørkede tomater, det samme som med pinjekjernene
Kokt glutenfri pasta. Semper sine er gode om du skal spise dem samme dagen, Barilla om du vil spise rester dagen etter også.

Stek baconbitene og legg dem til side. Rist pinjekjernene og sett dem til side.

Varm løken i en wokpanne til de er blitt myke. Ha i buketter med brokkoli og stek dem til de har fått en fin grønnfarge. Bland alle ingrediensene og ha over dressingen som står nedenfor. Spis. Så enkelt så godt.

Dressing:
Majones
Eplesidereddik, så mye at du kjenner et lite sting på tunga (jeg har i litt i overkant av 3 spiseskjeer)
Litt sukker eller honning
Dijonsennep med honning (en spiseskje)

Blandes sammen og has over salaten.

søndag 19. oktober 2014

Søndagsdessert

Mangosorbet

Manogpuré (fra Masalamagic)

Hell i en vid form i fryseren, rør stadig vekk i den, så blir den en myk og fin sorbet.

Krokan

150 gram mandler stekes i ovnen på 150 grader i 15 minutter.

250 gram sukker
1,5 dl vann

De to siste ingrediensene kokes opp til det blir mellombrunt. Pass på, for boblene ser lysere ut enn knekken egentlig er. Hell over mandlene som du har liggende på et matpapir. La det avkjøle. Knekk av biter og kjør til krokan i en foodprosessor. Ikke ha i alt med en gang, sa hun klok av erfaring. Da blir noe mandelmel, mens andre kommer ut som knekkflak. Funker bra åkke som.

Legg is i bunnen av et glass, og ha på litt krem. Dryss over krokan.


søndag 5. oktober 2014

Gode, ganske grove scones

1 pakke lantbrødmiks
Skallet til en sitron
Safta til sitronen, fyll på med melk til 2 dl
1 dl yoghurt
1,5 ts bakepulver
100 gram smør
2 ss honning
2 ss hampfrø
1 dl mandelmel

Bland alt i mikseren til det blir jevnt.
Ha litt olje på hendene og form til boller som du klapper flate.
Stek på 200 grader midt i ovnen. Mine var ferdige etter litt over 20 minutter, men det kommer an på størrelsen.

mandag 22. september 2014

Pitabrød

Disse ble ganske vellykkede. Noen av dem ble nære helt riktige. Kommer tilbake til de små forskjellene som var viktige for resultatet.

5,5 dl vann
50 gram gjær
1 ts sukker
2 pakker Semper mix
2 dl pofiber

Alt blandes sammen i en kjøkkenmaskin og får stå og hev litt. Deretter deler du deigen i emner som du klemmer/kjevler flate. Nå kommer du til første viktige del. Emnene må bli ganske flate, og kanskje litt tynnere i kantene enn på midten. La dem stå og heve langt om lenge og lengere enn langt. Det siste brettet ble mye finere enn det første.

Stek dem på 230 grader i 6-8 minutter.

lørdag 26. april 2014

Spinat- og løpstikkesuppe








Ingredienser:

  • 1 løk
  • 1 fedd hvitløk
  • Litt oksehalekraft
Ha dette i kjelen, og la det stå og surre en liten stund. Ha deretter i:

  • 1 liter brennesle
  • 1 ss løpstikke
  • 1 skvett fløte
  • Litt salt, pepper og cayennepepper
Mos med for eksempel en stavmikser. Server med ett egg i suppa.