søndag 28. mai 2017

Skolebrød



Skolebrød

Når du tusler forbi Bit, Baker Samson eller liknende steder lyser skolebrødene mot deg.  Og så tenker jeg, det hadde sannelig vært godt du. Men så tenker jeg meg om en gang til, og så lar jeg være likevel. I dag har jeg bakt noen som jeg ikke har latt være i fred, to store boller har forsvunnet ned i magen.

2 pakker Sermper mix
200 gram sukker
200 gram smør i biter
1 pakke tørrgjær
kardemomme
8 dl melk

La maskinen gå i en liten evighet. Klatt deigen ut i passelige bollestørrelser. Jevn med baksiden av en skje som du har dypper jevnlig i vann. Dypp fingeren din i vannet og lag sirkelbevegelser midt i bolla så du får plass til masse krem. La dem heve lenge og vel. Ha i vaniljekremen (nå kan det hende du må utvide hullet litt mer først). Stek på 250 grader i cirka 10 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar