fredag 26. mai 2017

Urtebrød



I postkassa lå siste utgave av Mat og vin. Gøy det, men glutenfritt var det jo ikke. OK, jeg har fri og lyst til å prøve, så da prøver jeg vel den og. Og det ble bra! Enkelt var det også.

1 pakke semper med fiber
En dæsj med jyttemel, sånn cirka en halv deciliter.
5 dl melk
Litt salt
Litt honning
1 pakke tørrgjær

La deigen heve/sette seg en halv times tid.

Urtesmør
Det du måtte ha lyst på, men denne gangen hadde jeg:
To stilker vårløk
En bunt gressløk
Litt oregano
Litt timian
Litt smeltet smør, egentlig en stor dæsj.

Kjørte alt fint i en liten urtehakker. Har du ikke det, finhakker du urtene og blander med smøret.

Kunne fint hatt i hvitløk, men det glemte jeg.

Ta opp en skjefull med deig, klem den flat og firkantet. Smør på urtesmør på den ene sida. I en smurt brødform, legg skivene på høykant (stående) etter hverandre. Jeg prøvde å vri litt på det underveis. Helt unødvendig, og strengt tatt litt dumt. I tillegg ser det ut som en fot, og det er jo ikke meningen.

Stek på 180 grader i cirka 40 minutter. Etter en halv time, vippet jeg brødet ut av forma, så den kunne bli brunet litt på undersida også.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar