Viser innlegg med etiketten Saus. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Saus. Vis alle innlegg

søndag 16. september 2012

Kylling milano

En venninne, Anne, har noen ganger servert en saus som er sånn at du skulle ønske at det var uutømmelige mengder av den. At det skulle være noe av det sunneste du kunne finne på å putte i magen, men det er det ikke. Eller? Lavkarbo? Er det ikke det, da? Riktignok er jeg ikke på lavkarbo, men jeg kan jo late som. I alle fall for et måltid. Ingrediensene er som følger:

Smør til å surre 3 hakkede hvitløker

40 gram soltørkede tomater (uten olje) i småbiter, som kokes sammen med hvitløken og 2,25 dl buljong/kraft i 10 minutter.

3 dl fløte varmes til kokepunktet og får så stå og surre i 1,5 timer. Helt på slutten har du i litt finhakket basilikum.

Stek kyllingfileter, kok ut panna og hell i sausen. Spis med det du måtte ønske av tilbehør. Dersom du er vegetarianer, dropper du kyllingfileten og erstatter dem med noe annet. Sausen er god nok som den er.

mandag 13. august 2012

Ikke-ketchup

Forsøkte å lage ketchup i dag, men det synes jeg ikke det liknet på. Jeg sier ikke at det ikke var godt, men det liknet mer på en tomatsaus. Kanskje ville den liknet mer hvis jeg hadde kokt den lenger? For at jeg skal huske det til neste gang, skriver jeg likevel ned oppskriften slik at jeg kan forsøke å forbedre meg en annen gang.

1 boks økologiske cherrytomater
2 ss økologisk tomatpure
1,5 dl mørkebrunt sukker
1 dl eplesidereddik
1 stort fedd hakket hvitløk
1/2 rød hakket chili
1 hakket rødløk
Litt olje

Stek rødløken en stund i oljen, hell i alle de andre ingrediensene og kjør glatt med en stavmikser. La blandingen småputre i en times tid til den har tyknet og likner ketchup. Dersom den ikke er glatt nok, kjører du den en gang til med stavmikseren. Server kald.

tirsdag 15. november 2011

Remulade

Ingredienser:
1 egg
Saften av en halv sitron
2 ts dijonsennep
Litt salt
Litt pepper

Disse ingediensene kjører du i en liten matmølle.

Flere ingredienser:
Olje

Hell på og la matmølla gå, jo mer olje du har i jo stivere blir sausen

Enda flere ingredienser:
Hvitløksfedd
Noen sylteagurkskiver

Kjør i vei litt til.

Til slutt den siste ingrediensen:
1 halv løk hakket i småbiter.


mandag 7. november 2011

Brun saus

Nyttårsaften er det vanlig å sette seg noen forsett for året. Mitt var å lære meg å lage saus. Jeg serverer "alltid" kalkun den dagen, og hver gang innser jeg at mine sausekokkekunster er alt for dårlige. Resultatet er at jeg serverer en god innkokt sak bestående av portvin, fond, smør og sukker. Den er god den, men det hadde vært gøy å få til noe annet. I helgen spiste vi oksestek, rosenkål, poteter, tyttebærsyltetøy og en nesten god saus. Den var ikke sånn som de som du bare må ha litt mer av, men den var ganske god.

Ingredienser:

2 ss smør
Litt Scär melmiks B

Dette brunet jeg forsiktig i kjelen til det hadde en fin honninggul farge.

Flere ingredienser:

1 beger oksekraft
2 ss rømme
Litt brunost
Pepper
Litt salt
En slant balsamicoeddik

Jeg spedde i kraften mens jeg rørte kraftig, for at det ikke skulle brenne seg fast. Tilsatte de andre ingrediensene og smakte til. God, men ikke perfekt. I fryseren ligger kraften fra søndagens oksestek, så neste gang skal jeg forsøke med den basis. Kanskje det blir enda bedre da?