En gang for ca. 8 år siden skulle jeg bake glutenfritt for første gang. Jeg bakte, kastet, bakte og kastet igjen. Så fikk jeg et oppskriftshefte fra NCF og et fra Semper. Endelig klarte jeg å bake noe som ikke var hardt som stein. Disse rundstykkene har jeg bakt mange ganger siden, og så lenge du bruker ferskgjær blir de gode. Oppskriften finner du her: Rosenbrød.
Dette er bloggen til herr og fru gluten, sammen har vi barna frøken glutenfri og lillegluten.
Viser innlegg med etiketten Baketips. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Baketips. Vis alle innlegg
onsdag 18. juli 2012
Rosenbrød
En gang for ca. 8 år siden skulle jeg bake glutenfritt for første gang. Jeg bakte, kastet, bakte og kastet igjen. Så fikk jeg et oppskriftshefte fra NCF og et fra Semper. Endelig klarte jeg å bake noe som ikke var hardt som stein. Disse rundstykkene har jeg bakt mange ganger siden, og så lenge du bruker ferskgjær blir de gode. Oppskriften finner du her: Rosenbrød.
onsdag 16. mai 2012
17. mai
I morgen er det 17. mai og vi skal levere kaker til skolen barna går på. Planen er å kjøre en planke og en som krever litt mer arbeid. Jeg skal lage glutenfrie sjokolademuffins fra Toro, de er både gluten og melkefrie, i tillegg skal jeg sette kanelsnurrer til kaldhevingheving i kjøleskapet for å kunne servere dem lunkne, ferske på selveste dagen. I morgen tidlig skal jeg ta dem ut for å la dem heve litt til, så bærer det rett i ovnen. Lite kan slå fersk gjærbakst.
lørdag 11. juni 2011
Glutenfrie pizzabunner i bøtter og spann
Neste helg skal vi feire frøken glutenfri sin bursdag. De siste årene har vi servert små porsjonspizzabunner som alle de små frøknene som er på besøk legger på sine favorittingredienser og siden fortærer med stor iver. Fordelen med å gjøre det sånn er at selv om vi har en cøliaker, en er vegetarianer og en er melkeallergiker i selskapet så får alle noe de tåler og ikke minst liker. Jeg firedobler deigen nedenunder og steker ferdig pizzabunnene i forkant av bursdagen. Det lønner seg alltid å forsteke glutenfrie pizzabunner, ellers vil tomatsausen suges opp i pizzaen og gjøre den klissete. Disse pizzabunnene er også fine å fryse ned.
DEIG
3 dl vann
450 g glutenfritt mel
2 ss fiberhusk
25 g gjær
25 g gjær
0,5 ts salt
2 ss olje
Deig:
Legg fiberhusk i bløt i vannet i ca 10 min.
Rør sammen alle ingrediensene til en smidig deig, elt den på bakebordet i 8-10 min. Legg den over i en bolle godt smurt med olje, dekk med plast og sett til heving i 2-3 timer. Del deigen i mindre biter, kjevle ut til porsjonspizzaer. Legg på bakepairkledt stekebrett. Pensle med kaldt vann og prikk med en gaffel. Forstek bunnene i varm stekeovn 230 ºC i 6-7 min.
Legg på ønsket fyll og stek videre i 6-8 min til osten er smeltet.
søndag 22. mai 2011
Lantbrød fra Semper
I dag har jeg forsøkt å bake lantbrødet som Semper lanserte for ikke så lenge siden. Jeg fulgte oppskriften, men følte at deigen trengte litt ekstra væske så jeg helte i litt ekstra. Å bake det ut gikk som en lek. Jeg snittet brødet før jeg satte det inn i ovnen, og da lærte jeg at du ikke må snitte for dypt når du baker glutenfritt.
Ingredienser:
1 pk lantbrødmix fra Semper
1 pk gjær, følger med i pakka
3,5 dl vann
0,5 dl olje
Bland sammen, form til et rundt brød og la det stå til heving i ca 30 minutter. Stekes i ca 25 minutter på 250 grader. Brødet ble lysere enn det som er på pakken, men det ser godt ut.
Ingredienser:
1 pk lantbrødmix fra Semper
1 pk gjær, følger med i pakka
3,5 dl vann
0,5 dl olje
Bland sammen, form til et rundt brød og la det stå til heving i ca 30 minutter. Stekes i ca 25 minutter på 250 grader. Brødet ble lysere enn det som er på pakken, men det ser godt ut.
onsdag 23. februar 2011
Lavendbiscotti som ikke blir biscotti
I ovnen steker for øyeblikket noe som skulle blitt biscotti. Fire pølser med kakedeig ble lagt inn i ovnen, etter kun minutter fløt de ut til en kakepizza. Nå sitter jeg og lurer på: Kan dette brukes til noe? Kan det brytes i biter som smaker bedre enn det ser ut til? Om ca 45 minutter vet jeg mer om det. Neste gang skal jeg bruke mer mel for å få en fastere deig. Og så vil jeg sette dem i kjøleskapet, på samme måte som jeg gjør med berlinerkransene til jul, da flyter de ikke like lett utover.
mandag 15. februar 2010
Baketips
Alfa og omega for å lykkes med gjærbakst er heving. På varme dager kan det være fort gjort, andre dager tar det evigheter. Smør deg med tålmodighet. La baksten stå og heve på et lunt sted helt til den er blitt en god del større og myke å ta på. Dersom du setter dem inn for tidlig, vil de bli harde og sprekke. Altså både vonde og udelikate.
Abonner på:
Innlegg (Atom)
