En pose med mandler
2 ss flytende honning
1 ts olje
3 ts kanel
Noen klyper salt.
Bland sammen honning, mandler og olje. Legg nøttene ut på et brett og strø over salt og kanel. Stek nøttene på 200 grader midt i ovnen i 7-8 minutter. De er ferdige når det bobler litt i honningen.
Dette er bloggen til herr og fru gluten, sammen har vi barna frøken glutenfri og lillegluten.
Viser innlegg med etiketten Turtips. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Turtips. Vis alle innlegg
mandag 5. desember 2016
tirsdag 29. september 2015
Brokkoli- og pastasalat
Brokkoli- og pastasalat
Brokkoli- og pastasalat er blitt en ny favoritt her i heimen. Den er relativt enkel å lage, og "alle" liker den. Ingrediensene er omtrentlige, for jeg tar i grunnen bare det jeg har for hånden.
Brokkoli, ofte 2 stykker
Løk, også ofte 2
Baconbiter, for eksempel en pakke
Pinjekjerner, så mange jeg har igjen
Soltørkede tomater, det samme som med pinjekjernene
Kokt glutenfri pasta. Semper sine er gode om du skal spise dem samme dagen, Barilla om du vil spise rester dagen etter også.
Stek baconbitene og legg dem til side. Rist pinjekjernene og sett dem til side.
Varm løken i en wokpanne til de er blitt myke. Ha i buketter med brokkoli og stek dem til de har fått en fin grønnfarge. Bland alle ingrediensene og ha over dressingen som står nedenfor. Spis. Så enkelt så godt.
Dressing:
Majones
Eplesidereddik, så mye at du kjenner et lite sting på tunga (jeg har i litt i overkant av 3 spiseskjeer)
Litt sukker eller honning
Dijonsennep med honning (en spiseskje)
Blandes sammen og has over salaten.
søndag 5. oktober 2014
Gode, ganske grove scones
1 pakke lantbrødmiks
Skallet til en sitron
Safta til sitronen, fyll på med melk til 2 dl
1 dl yoghurt
1,5 ts bakepulver
100 gram smør
2 ss honning
2 ss hampfrø
1 dl mandelmel
Bland alt i mikseren til det blir jevnt.
Ha litt olje på hendene og form til boller som du klapper flate.
Stek på 200 grader midt i ovnen. Mine var ferdige etter litt over 20 minutter, men det kommer an på størrelsen.
Skallet til en sitron
Safta til sitronen, fyll på med melk til 2 dl
1 dl yoghurt
1,5 ts bakepulver
100 gram smør
2 ss honning
2 ss hampfrø
1 dl mandelmel
Bland alt i mikseren til det blir jevnt.
Ha litt olje på hendene og form til boller som du klapper flate.
Stek på 200 grader midt i ovnen. Mine var ferdige etter litt over 20 minutter, men det kommer an på størrelsen.
tirsdag 15. oktober 2013
Magrere vegetarmatmuffins
4 dl glutenfri fiberbakst fra Schär
1 dl glutenfrie havregryn
2 ss bakepulver
1 klype salt
1 ss paprikapulver
4 egg
2 dl melk
100 gram kesam
5 soltørkede tomater kuttet i småbiter
100 gram revet Norvegia
Oregano
Alt blandes, og stekes midt i ovnen i ca 20 minutter på 180 grader med varmluft. Supert på tur.
1 dl glutenfrie havregryn
2 ss bakepulver
1 klype salt
1 ss paprikapulver
4 egg
2 dl melk
100 gram kesam
5 soltørkede tomater kuttet i småbiter
100 gram revet Norvegia
Oregano
Alt blandes, og stekes midt i ovnen i ca 20 minutter på 180 grader med varmluft. Supert på tur.
søndag 15. september 2013
Ost- og skinkemuffins
4 dl glutenfri fiberbakst fra Schär
1 dl glutenfrie havregryn
2 ss bakepulver
1 klype salt
1 ss paprikapulver
4 egg
2 dl melk
100 gram smeltet smør
100 gram smårettskinke
100 gram revet norvegia
Alt blandes, og stekes midt i ovnen i ca 20 minutter på 180 grader med varmluft. Supert på tur.
1 dl glutenfrie havregryn
2 ss bakepulver
1 klype salt
1 ss paprikapulver
4 egg
2 dl melk
100 gram smeltet smør
100 gram smårettskinke
100 gram revet norvegia
Alt blandes, og stekes midt i ovnen i ca 20 minutter på 180 grader med varmluft. Supert på tur.
lørdag 13. juli 2013
Nysentrifugert juice og havremuffins
Juice:
2 epler
2 appelsiner
4 gulrøtter
Havremuffins:
250 gram glutenfri havre, 3/4 kvernet til mel
50 gram sukker
2 ts bakepulver
250 gram melk
60 gram olje2 egg
Litt salt
Noen kverndrag med vanilje
Bland alt sammen, hell i muffinsformer som står i et muffinsbrett og stek på 180 grader i ca 15 minutter midt i ovnen.
søndag 5. august 2012
Restematpai til frokost
Paiskallet, er ferdig butterdeig fra DS. Kjevle ut deigen og kle små minipaier, prikk bunnen og sett dem i fryseren. Stekes i 5-10 minutter ved 200 grader.
Fyll:
Ferdigstekte kantareller
Løk, hakket
Hvitløk, hakket
Purre, skiver
Tomater, delt i to
Ost, delt i kuber
Soltørkede tomater, delt i minibiter
Egg og fløte, vispet sammen
Legg det du måtte ha av rester i paiskallet og hell på egg og fløteblandingen. Stekes på 150 grader i ca 15-20 minutter. Kjenn på eggeblandingen, når den er stivnet er den ferdig. Disse minipaiene er fine som turmat og skolemat.
onsdag 1. august 2012
Turmat
Dagens turmat: Lapperøre med nyrørte blåbær. Ta med et glass med litt sukker og en teskje Certo. Plukk bær og rør i vei. I en flaske hadde vi med lapperøre og stekte lapper på stormkjøkken.
mandag 9. juli 2012
Havrekjeks
Kjeks er alltid egnet som turmat. Mye energi. Tørker ikke. Frister og motiverer opp tunge bakker. Disse ble rett og slett ekstra gode, og har du vært så heldig å få tak i geitost fra en av de mange små ysteriene i Norges land får du en fin stund mens du kikker ut over havet fra toppen av et fjell.
Ingredienser:
3 egg
180 gram sukker
Piskes til eggedosis
180 gram smeltet smør
250 gram Schar mix C
360 gram glutenfrie havregryn
1 ts hornsalt
1 ts natron
Alt mikses sammen i bakebollen og settes til å svelle i ca 2 timer. Kjevl deigen og stikk ut sirkler med et glass. Sett stekebrettet inn i kjøleskapet slik at kjeksene blir helt kalde. Deretter steker du dem i 15-20 minutter på 175 grader. Følg med, for det kommer an på stekeovnen om det går raskt eller sakte. De er ferdige når de har fått litt brunfarge.
Ingredienser:
3 egg
180 gram sukker
Piskes til eggedosis
180 gram smeltet smør
250 gram Schar mix C
360 gram glutenfrie havregryn
1 ts hornsalt
1 ts natron
Alt mikses sammen i bakebollen og settes til å svelle i ca 2 timer. Kjevl deigen og stikk ut sirkler med et glass. Sett stekebrettet inn i kjøleskapet slik at kjeksene blir helt kalde. Deretter steker du dem i 15-20 minutter på 175 grader. Følg med, for det kommer an på stekeovnen om det går raskt eller sakte. De er ferdige når de har fått litt brunfarge.
søndag 8. juli 2012
Tursalat
Jeg har glemt å skrive hvordan det gikk med muffinsene den 2. dagen. De var relativt tørre, og var ikke egnet. De kan dermed tas med på turer som varer i en eller to dager, men for lengre kjøre- eller fjellturer er de ikke egnet. Et annet forslag til turmat, er salat. Den kan jo heller ikke vare i evigheter, men er godt å ta fram første dag på tur. For å gjøre den mer mettende kan det være lurt å tilføre pasta og kylling. Oppbevar kyllingen og pastaen for seg, og bland når du skal spise. Da holder spesielt pastaen seg bedre. Husk også å velge en salat som er sprø, for den vil holde seg fin i matboksen mye lenger.
Ingredienser:
2 kyllingbryst. Stekes først en liten stund, for deretter å trekke seg ferdig i vann. Da blir de saftigere synes jeg, og det er en fordel når de ikke skal fortæres med en gang.
2 appelsiner, skjær ut filetene.
Fast salat.
Rødløk, kuttet i småbiter.
Cherrytomater
Agurk, i småbiter
Sukkererter
Osteterninger, fetaost eller Norvegia
Cashewnøtter
Pesto, ferdig eller på glass
Her er det egentlig bare å velge så mange eller få ingredienser som du har lyst, råd til.
Ingredienser:
2 kyllingbryst. Stekes først en liten stund, for deretter å trekke seg ferdig i vann. Da blir de saftigere synes jeg, og det er en fordel når de ikke skal fortæres med en gang.
2 appelsiner, skjær ut filetene.
Fast salat.
Rødløk, kuttet i småbiter.
Cherrytomater
Agurk, i småbiter
Sukkererter
Osteterninger, fetaost eller Norvegia
Cashewnøtter
Pesto, ferdig eller på glass
Her er det egentlig bare å velge så mange eller få ingredienser som du har lyst, råd til.
onsdag 27. juni 2012
Salamimuffins
Å reise på telttur som cøliaker er en utfordring, hvis du ikke skal spise knekkebrød til hver eneste frokost. Brødet blir fort tørt og lite fristende. I dag har jeg forsøkt å lage en annen variant av matmuffinsene mine, og jeg synes det ser lovende ut. Vi skal spise opp nesten alle, og så skal vi spise en i morgen tidlig og en morgenen etter. Vil de smake sagmugg, eller er det den ultimate turprovianten?
Ingredienser (18 muffins):
2 gulrøtter, revet på det fineste på råkosthjernet
En ostebit, revet på det groveste på rivhjernet
250 gram Jyttemel
100 gram havregryn
2,5 dl yoghurt
2,5 dl melk
2 egg
50 gram salami, skåret i småbiter
1 dl olje
Litt salt
2,5 ts bakepulver
Bland alt sammen. Legg papir i muffinsbrettet, fyll formene. Stekes på 180 grader i 30-35 minutter. Jeg skal oppdatere posten, for å gi tilbakemelding på om de kan brukes dagen etter og dagen etter der igjen.
Dag 1: Muffinsene er litt tørre utenpå, men er fortsatt saftige inni.
Ingredienser (18 muffins):
2 gulrøtter, revet på det fineste på råkosthjernet
En ostebit, revet på det groveste på rivhjernet
250 gram Jyttemel
100 gram havregryn
2,5 dl yoghurt
2,5 dl melk
2 egg
50 gram salami, skåret i småbiter
1 dl olje
Litt salt
2,5 ts bakepulver
Bland alt sammen. Legg papir i muffinsbrettet, fyll formene. Stekes på 180 grader i 30-35 minutter. Jeg skal oppdatere posten, for å gi tilbakemelding på om de kan brukes dagen etter og dagen etter der igjen.
Dag 1: Muffinsene er litt tørre utenpå, men er fortsatt saftige inni.
tirsdag 3. april 2012
Marsmallows
1 dl vann
8 plater gelatin
Bløtlegges, og piskes med vispen i en kjøkkenmaskin.
4 dl sukker
2,5 dl lys sirup
1 dl vann
Koker på svak varme i 5 minutter. Dette skal du helle i gelatinblandingen i en tynn stråle, mens kjøkkenmaskinen pisker i full fart. Fortsett piskingen i 10 minutter, hell i
2 ts vaniljesukker
og pisk litt til.
Strø melis på et bakepapir og klask røra utover. Stryk massen ganske flat. Sikt melis på oversiden, og la det stå og tørke til dagen etter. Jeg brukte pizzahjul for å dele dem opp i firkanter. Deretter dyppet jeg alle sidene i melis, og lot dem stå og tørke litt til. Oppbevares i boks.
Fryktelig søtt, på grensen til kvalmende, og veldig godt. Spesielt godt i en kopp kakao.
8 plater gelatin
Bløtlegges, og piskes med vispen i en kjøkkenmaskin.
4 dl sukker
2,5 dl lys sirup
1 dl vann
Koker på svak varme i 5 minutter. Dette skal du helle i gelatinblandingen i en tynn stråle, mens kjøkkenmaskinen pisker i full fart. Fortsett piskingen i 10 minutter, hell i
2 ts vaniljesukker
og pisk litt til.
Strø melis på et bakepapir og klask røra utover. Stryk massen ganske flat. Sikt melis på oversiden, og la det stå og tørke til dagen etter. Jeg brukte pizzahjul for å dele dem opp i firkanter. Deretter dyppet jeg alle sidene i melis, og lot dem stå og tørke litt til. Oppbevares i boks.
Fryktelig søtt, på grensen til kvalmende, og veldig godt. Spesielt godt i en kopp kakao.
onsdag 13. juli 2011
Matmuffins med mais og ost
7 dl grov mix
2 dl havregryn
1 ts salt
4 ts bakepulver, toppete
3 dl lettmelk eller vann
5 stk egg
100 g gulost, revet
1 liten boks mais
Alle ingrediensene blandes lett sammen og fylles i muffinsformer som settes i et muffinsbrett. Stekes ved 225 °C, på midterste rille, ca.15-20 min. Avkjøles på rist. Jeg ville en annen gang ha hatt i løk, purreløk, soltørkede tomater for å få litt mer smak, men de var gode som de var.
mandag 21. mars 2011
Ferskt brød i en fei
Dette brødet er enkelt, godt og relativt sunt. I fjor sommer var vi på fjelltur og da blandet jeg alt det tørre i en pose og stekte ferske brød en morgen. Det var en kjærkommen avveksling fra de tørre knekkebrødene vi spiste alle de andre morgenene.
Ingredienser:
4,5 dl grovt glutenfritt mel
4,5 dl fint glutenfritt mel
1 dl havregryn
Til sammen 1 dl sesamfrø, gresskarkjerner
og linfrø
1 ts salt
2 ts bakepulver
4 dl melk
Bland alle ingrediensene sammen, ta opp en stor spiseskje og klem til flate kaker. Disse steker du til de er gyldne på hver side i en tørr stekepanne. De smaker veldig godt med litt syltetøy på.
På bildet ser det kanskje ut som fiskekaker. Men jeg lover, følger du oppskriften ender du opp med noe som er brødliknende og ikke fiskekaker.
Ingredienser:
4,5 dl grovt glutenfritt mel
4,5 dl fint glutenfritt mel
1 dl havregryn
Til sammen 1 dl sesamfrø, gresskarkjerner
og linfrø
1 ts salt
2 ts bakepulver
4 dl melk
Bland alle ingrediensene sammen, ta opp en stor spiseskje og klem til flate kaker. Disse steker du til de er gyldne på hver side i en tørr stekepanne. De smaker veldig godt med litt syltetøy på.
På bildet ser det kanskje ut som fiskekaker. Men jeg lover, følger du oppskriften ender du opp med noe som er brødliknende og ikke fiskekaker.
søndag 20. februar 2011
Peanøttbar
Her snakker jeg ikke om en bar som selger alkoholholdige varer, men derimot kraftpakker til å ha med seg på tur. Å lage kraftpakker er enkelt. Når det i tillegg er godt, ser jeg ingen grunn til å la være. Her kommer min oppskrift:
1 liter Special Flakes
2 dl havregryn
2 dl sirup
1 dl brunt sukker
1 glass peanøttsmør
1 kokesjokolade i biter.
Sukker og sirup varmes opp i en kjele, deretter har du peanøttsmøret i kjelen og rører til alt har blandet seg godt sammen. Blandingen helles over Special Flakesene og havregrynene og kokesjokoladen. Når alt er blandet og sjokoladen er smeltet, heller du det i en form og glatter ut overflaten. Skjær den opp i passende biter og ta med deg litt ekstraenergi på neste skitur.
1 liter Special Flakes
2 dl havregryn
2 dl sirup
1 dl brunt sukker
1 glass peanøttsmør
1 kokesjokolade i biter.
Sukker og sirup varmes opp i en kjele, deretter har du peanøttsmøret i kjelen og rører til alt har blandet seg godt sammen. Blandingen helles over Special Flakesene og havregrynene og kokesjokoladen. Når alt er blandet og sjokoladen er smeltet, heller du det i en form og glatter ut overflaten. Skjær den opp i passende biter og ta med deg litt ekstraenergi på neste skitur.
tirsdag 1. februar 2011
Turtips
Glutenfrie lomper har en tendens til å være veldig tørre og knekker i mange biter når de ikke er ferske.
Når du ikke har hverken tid eller lyst til å bake lomper, hva gjør du da? Jo, du putter lompene inn i aluminiumsfolie og varmer dem opp litt. Varmen og dampen inne i folien gjør at lompene blir som nye igjen. Det går like fint å gjøre det ute på grillen, som inne i ovnen.
Når du ikke har hverken tid eller lyst til å bake lomper, hva gjør du da? Jo, du putter lompene inn i aluminiumsfolie og varmer dem opp litt. Varmen og dampen inne i folien gjør at lompene blir som nye igjen. Det går like fint å gjøre det ute på grillen, som inne i ovnen.
Abonner på:
Innlegg (Atom)

