onsdag 27. juni 2012

Salamimuffins

Å reise på telttur som cøliaker er en utfordring, hvis du ikke skal spise knekkebrød til hver eneste frokost. Brødet blir fort tørt og lite fristende. I dag har jeg forsøkt å lage en annen variant av matmuffinsene mine, og jeg synes det ser lovende ut. Vi skal spise opp nesten alle, og så skal vi spise en i morgen tidlig og en morgenen etter. Vil de smake sagmugg, eller er det den ultimate turprovianten?

Ingredienser (18 muffins):
2 gulrøtter, revet på det fineste på råkosthjernet
En ostebit, revet på det groveste på rivhjernet
250 gram Jyttemel
100 gram havregryn
2,5 dl yoghurt
2,5 dl melk
2 egg
50 gram salami, skåret i småbiter
1 dl olje
Litt salt
2,5 ts bakepulver

Bland alt sammen. Legg papir i muffinsbrettet, fyll formene. Stekes på 180 grader i 30-35 minutter. Jeg skal oppdatere posten, for å gi tilbakemelding på om de kan brukes dagen etter og dagen etter der igjen.

Dag 1: Muffinsene er litt tørre utenpå, men er fortsatt saftige inni.

2 kommentarer:

  1. Garbo (svensk) har et godt halvstekt solsikkebrød som holder seg godt. Sønnen vår bruker det mye. Meny har tatt det inn for oss. Det er egentlig beregnet på steiking i bakeof-avd i butikkene, men vi får kjøpt det frossent og steiker selv. Det holder seg godt i flere dager :-)

    SvarSlett
  2. De hadde jeg glemt. Vi fikk smaksprøver på det på matmessa i forfjor. De skal jeg sannelig forsøke å få tak i.

    SvarSlett