mandag 7. november 2011

Brun saus

Nyttårsaften er det vanlig å sette seg noen forsett for året. Mitt var å lære meg å lage saus. Jeg serverer "alltid" kalkun den dagen, og hver gang innser jeg at mine sausekokkekunster er alt for dårlige. Resultatet er at jeg serverer en god innkokt sak bestående av portvin, fond, smør og sukker. Den er god den, men det hadde vært gøy å få til noe annet. I helgen spiste vi oksestek, rosenkål, poteter, tyttebærsyltetøy og en nesten god saus. Den var ikke sånn som de som du bare må ha litt mer av, men den var ganske god.

Ingredienser:

2 ss smør
Litt Scär melmiks B

Dette brunet jeg forsiktig i kjelen til det hadde en fin honninggul farge.

Flere ingredienser:

1 beger oksekraft
2 ss rømme
Litt brunost
Pepper
Litt salt
En slant balsamicoeddik

Jeg spedde i kraften mens jeg rørte kraftig, for at det ikke skulle brenne seg fast. Tilsatte de andre ingrediensene og smakte til. God, men ikke perfekt. I fryseren ligger kraften fra søndagens oksestek, så neste gang skal jeg forsøke med den basis. Kanskje det blir enda bedre da?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar