lørdag 4. juni 2011

Aioli

Hvitløksmajones er godt til mye. Igjen hevder jeg at det er enkelt å lage. I alle fall hvis du har en liten hurtigmikser. I dag hadde jeg i tillegg i en barneskje med dijonsennep etter råd fra en venninne. Da ble  den enda bedre.

Ingredienser:
1 egg
1 ss sitron
1 bs dijonsennep
Olje, velg en relativt nøytral olje, og avslutt med litt av den dyre som har mye smak.
1 klype salt
1 fedd hvitløk

Sleng de tre første ingrediensene i mikseren og la den gå noen sekunder. Deretter heller du i olje. Jeg har aldri opplevd at den skiller seg, og det til tross for at jeg heller i et par skjeer av gangen. Jo mer olje jeg har i jo tykkere blir den. Avslutningsvis har du i litt salt og hvitløk. Dersom du kjører hvitløken i mikseren blir det relativt sterkt, men veldig godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar