søndag 13. mai 2012

Vannbakkels

Gode gamle Ingrid E. Hovig svikter ikke. I sommer lagde jeg glutenfrie vannbakkels for første gang, men husket slett ikke hvor jeg hadde lagt oppskriften. (Det er en av grunnene til at jeg har denne bloggen, for da mister jeg forhåpentligvis ikke oppskriftene). Dermed var det å kikke i kokebøkene, og bakerst i den smårutete kokeboka sto det jammen en oppskrift på glutenfrie vannbakkels. De står og steker i ovnen nå, deretter skal de fylles, fryses og forhåpentligvis nytes på 17. mai.
Ingredienser:
125 gram smør. Hun bruker selvfølgelig margarin, men det er ikke min favoritt.
2,5 dl vann
125 gram glutenfritt mel, i dag mix fra Semper
4 egg
Først koker du opp vannet og smøret. Hell alt melet i, og rør til røren slipper bunnen i kjelen. Det var visstnok viktig at du ikke kokte helt til smøret piplet ut. Sett røra til side, og la den bli litt avkjølt. Nå tar jeg meg litt kunstneriske friheter og rører ikke i vei med en gammeldags tresleiv, men kjører i vei med mixmasteren. Hurra for det glutenfrie melet, det går helt fint. Ha i ett og ett egg, pisk godt mellom hvert. Fordel røren i små klatter på en bakeplate, stek i 25 minutter på 200 grader, midt i ovnen. Avkjøl helt og fyll dem med ønsket fyll. Du må absolutt ikke åpne døra underveis.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar