tirsdag 1. mai 2012

Bagels





Alle som har cøliaki bør dra på bakekurs i regi av NCF. Denne oppskriften fikk jeg på et kurs datteren min og jeg var på, og de er alldeles supre. Deigen skal settes til kaldhev i kjøleskapet i 10-12 timer.

6 dl vann
3ss fiberhusk
1 pk ferskgjær

La maskinene surre og gå i en 10 minutters tid, til fiberhusken har svellet og ligger der som en gelehinne på vannet.

Tilsett:

4 ss olje
4 ss lys sirup
4 ts salt
250 gram Jyttemel
1 kg Semper fin

I oppskriften står det at du skal tilsette  det meste av melet, men det glemte jeg i går og jeg heiv oppi alt sammen og lot maskinene gå til alt var godt blandet. Det gikk heldigvis fint, jeg måtte bare være litt forsiktig når jeg skulle bake dem ut, for nå var deigen såpass fast at det ikke var plass til noe særlig mer mel.

Dagen etter delte jeg deigen i 24 biter, trillet dem til boller, stakk fingeren inn i midten og snurret den som om den var en rockering. Hullet må være ganske stort. Nå skal de stå og hvile i 20-30 minutter. Kok opp vann og 4 ss sukker i en lav kjele, og legg i 3 og 3 bageler. La dem koke i 3-4 minutter, snu etter halvgått tid. Legg dem tilbake på bakeplata, strø med ønsket garnityr. Stekes midt i ovnen på 225 grader i 25 minutter.



2 kommentarer:

  1. Dette såg supert ut og skal testes! :) Hvordan er de å fryse? :)

    SvarSlett
  2. Det husker jeg ikke sikkert. Det er så lenge siden jeg laget dem sist, men jeg mener å huske at de holdt seg godt. De er rett og slett supre, og smaker helt likt som glutenbagels.

    SvarSlett