lørdag 5. mai 2012

Lasagne

Denne oppskriften er nok til 8 personer, evt to middager for min familie.

1 kg kjøttdeig
1 løk, i småbiter
3 gulrøtter, delt i to på langs og så i skiver
3 stilker stangselleri, i biter
2 fedd hvitløk i skiver
3 bokser hakkede tomater
1 boks tomatpure
1 skvett hvitvin, burde vært rød, men det hadde jeg ikke
1 skvett balsamicoeddik for å forsøke å få smaken av rødvinen jeg ikke hadde
1 ts sukker, kan utelates, men tomatsauser blir best med
Salt og pepper
Oregano

2 bokser hvit saus fra Dolmio, jeg vet at du kan lage det selv. Og ja jeg kan lage det selv, men jeg gadd ikke
1 boks med lasagneplater
Ost, for eksempel parmesan


Kjøttdeigen brunes, og løken tilsettes. Fortsett med gulrøttene, stangsellerien og hvitløken. Hell i tomater, tomatpure, hvitvin, balsamico, sukker, salt, sukker, salt, pepper og oregano og la det stå og koke i 30 minutter. Dersom du skal bruke sausen til pasta bør den koke hvertfall en time til.

Legg kjøttsaus, hvitsaus og plater lagvis avslutt med ost og dekk til med folie og stek til ferdig på 180 grader. På slutten tar du av folien og lar den få en gyldenbrun farge.

Tips: Dette har du sikkert tenkt på selv, men om du har barn som ikke liker grønnsaker, riv grønnsakene på den fineste siden av råkosthjernet og bland inn i maten. Kok til ugjenkjennelig og ungene spiser i vei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar