torsdag 24. februar 2011

Lavendelbiscotti likevel

Kakepizzaen begynte etterhvert å heve og da så jeg mitt snitt til å forsøke å redde kadaveret som lå inne i ovnen. Jeg fant fram pizzahjulet og delte opp først i fire rette lengder, deretter på skrå. Så var det bare å vente og vente. Hvor lenge de var inne i ovnen er jeg neimen ikke sikker på. Til slutt skrudde jeg av ovnen og gikk og la meg. I morges la jeg merke til at de var fine og sprø på oversiden, men undersiden var litt fuktig. Jeg snudde kakene forsiktig og lot dem stå i ca 30 minutter til på 50 grader og etter det  fikk de lov til å lufttørke litt til. Når jeg syntes de var tørre nok, la jeg dem i en tett boks.

Nå ligger det utrolig mange sommerduftende biscotti og venter på å bli fortært sammen med en god kopp espresso eller en kopp te.

Oppskriften er som følger, dersom du tør ta sjansen på å lage noe som i utgangspunktet ser ut som en katastrofe:

100 gram smør
3 dl sukker
4 egg
10 dl Schär mix C
1 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
100 gram hakket mørk sjokolade
100 gram hakkede mandler
3 ss lavendelblomster
Forvarm ovnen til 175 grader.

Pisk smør og sukker, fortsett å piske mens du har i ett og ett egg. Ha alle alle de andre ingrediensene og bland godt. Nå lagde jeg fine lengder som jeg la på bakepapiret, det var tydeligvis bortkastet arbeid. Klin det utover et bakepair og sett det inn midt i ovnen. Stek i 15 minutter, skjær opp pizzaen som beskrevet innledningsvis. Skru ned temperaturen til 50 grader og smør deg med tålnodighet. En eller annen gang blir de tørre. Ta dem ut av ovnen og la dem hvile før du snur dem opp ned, og tørker dem litt til på den andre siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar