søndag 26. februar 2012

Pølsebrød

Å melde seg på bakekurs i regi av NCF er noe av det smarteste jeg har gjort etter at datteren vår fikk diagnosen cøliaki i 2004. En oppskrift som har fulgt meg neste fra starten er deres pølsebrødoppskrift. Jeg har lagt til ett egg, ellers er den helt identisk. Jeg bruker å lage noen hamburgerbrød også når jeg først er i gang. De blir luftige og gode, og ikke minst kan du velge lengden selv. Ferdigkjøpte pølsebrød er så korte at de knapt dekker en fjerdedel av pølsa.

Ingredienser:
1 pk ferskgjær
6 dl kald melk
1 egg
4 ss olje
2 ss fiberhusk
1/4 ts salt
1 ss sukker
500 gram glutenfritt mel

Pensle med egg, og strø på sesamfrø

Alt blandes sammen i en kjøkkenmaskin, hell den tykke røra i en sprøytepose (engangs funker fint), og sprøyt ut på bakepapiret. Runde sneglehus dersom det skal bli hamburgerbrød, og lange striper dersom du ønsker pølsebrød. Pensle dem med egg og strø med sesamfrø. La dem stå og heve i 1-2 timer, og stek ved 200 grader i 10-12 minutter

2 kommentarer:

  1. Enig, din er super gode, porøse og fine

    SvarSlett
  2. Mine står nå i ovnen .... spent:). De ser veldig gode ut!

    SvarSlett