onsdag 28. september 2011

Blomkålsuppe?

Hvor mange ingredienser kan du tilsette en blomkålsuppe før du er nødt til å kalle det noe annet? Jeg begynte med å tenke at i dag skulle det sannelig smake med litt, nettopp, blomkålsuppe. I butikken så jeg persilleroten ligge og friste så den ble med hjem den også. Hvitløken er jo alltid godt, så opp i kurven med den og. Vel hjemme ryddet jeg varene inn i kjøleskapet, og der lå en 15 centimeter lang purrebit og vansmektet. Jeg tenkte med meg selv, den må jeg se å få brukt opp før den er blitt så gammel at den eneste utveien er å dytte den ned i kompostbingen.

Hm, blomkålsuppe? Ikke vet jeg, men den er god og det smaker fortsatt blomkål av den så da er det kanskje greit?

Ingredienser:
1 blomkålhode
3 hvitløksfedd
15 cm purre
2 buljongterninger
1 liter vann
3 slanter fløte

Grønnsakene deles i biter og kokes møre i buljongvannet. Kjør suppa jevn med en stavmikser og bland inn fløten. La den stå og godgjøre seg på ovnen på lav temperatur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar