lørdag 17. september 2011

Moussaka



Kanskje ikke helt moussaka, men nesten i hvertfall. For å tilfredsstille barn med kresne ganer blander jeg kylling- og lammedeig. Denne oppskriften er stor, for når jeg lager noe som er så tidkrevende synes jeg livet er litt bedre når jeg kan ta opp en ferdigrett fra fryseren ved en annen anledning.

2 pakker kyllingdeig
1 pakke lammedeig
2 løk, kuttet i småbiter
3 gulrøtter, revet på det fineste
1 bit purre, bare fordi jeg hadde en i kjøleskapet
2 fedd hvitløk
2 ss oksefond
1 skvett rødvin
3 pakker hakkede tomater
Kanel
Oregano
Litt sukker
Salt
Pepper

Brun kylling- og lammedeigen. Surr løken blank i en relativt stor kjele. Ha alle ingrediensene i gryta og la det stå og godgjøre seg lenge på plata.

Hvit saus
På godt Ingrids vis har jeg juksa litt.

1 dl hvitt sausepulver av typen Toro kok og kjøl
1 liter helmelk
50 gram smør
Litt muskat
4 egg
Litt ost
Poteter i skiver

Følg bruksanvisningen på posen, og krydre med muskat. Rør inn egg og ost.

Hell kjøttsaus i bunnen av en ildfast form, dekk med potetskiver og hell over den hvite sausen.

Stekes langt nede i ovnen i ca 50 minutter på 200 grader.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar