mandag 6. august 2012

Karamellpudding og cognacsaus


Ingredienser
Til glassering av formen:
75 gram sukker

Karamellpuddingen:
50 gram sukker
2 dl kremfløte
4 dl helmelk
1 vaniljestang
4 egg

Hell 75 gram sukker i en metallform, og la den stå på svak varme på stekeplata til det er blitt brunt.

Kok opp fløte, sukker (50 gram) og melk sammen med den delte vaniljestangen. Avkjøl blandingen.
 
  • Rør forsiktig inn lett sammenvispede egg. Sil blandingen samtidig som du heller den i formen. Sett langpannen i forvarmet ovn og hell på kokende vann til pannen er 3/4 full.          

  • Sett brødformen i langpannen og skru så ned varmen til 125 °C. La puddingen stå til den har stivnet, ca. 2 timer. Den skal kjennes fast når du trykker lett på den med en vætet skje. Avkjøles minst til neste dag.

    Hvelv puddingen på et fat med kant (for at ikke karamellsausen skal renne ut).

    Til denne puddingen serverte jeg cognacsaus, og siden jeg ikke skrev ned oppskriften, må jeg lage den en gang til for å se om jeg klarer å finne ut hva jeg gjorde. Det håper jeg at jeg gjør, for det er den beste sausen jeg har smakt.
     

     

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar